Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Mindenüket bukták, akik két cégről hitték, hogy a következő Tesla lesz

Elemzések2024. feb. 26.F. P.

A Tesla kezdeti sikerei arra ösztönöztek sokakat, hogy megtalálják, melyik elektromosautó-gyártó részvénye fog ugyanúgy a 100-szorosára, de legalábbis 10-szeresére emelkedni, mint a Tesláé. Két induló gyártó részvényeivel nagyon pórul jártak: pénzük 90 százalékát elvesztették.

Az elektromos autó az elmúlt évtizedben hasonló lelkesedést hozott, mint a most a mesterséges intelligencia. A nagy áttörést a Tesla hozta, de először nem az autókkal, hanem a részvényárfolyammal, amely 2013-15 között a 10-szeresére emelkedett. Persze ez sem volt teljesen véletlen, hisz más szivárogtak a leendő Model 3 típus tervei, bár megvásárolható autó csak évek múltán lett belőle.

Meggazdagodás a Teslán

A részvény túlértékeltnek tűnt, bár Elon Musk elszántsága már látszott, drága típusait jól fogadta a piac, és űrcége is meghozta neki a hírnevet. A Model 3 és a Model Y nagy siker lett, majd jött egy második óriási ugrás 2020-ban, ami újra megtíszerezte az árfolyamot. A 2010-12 között jellemző árszintnek így a 100-szorosa lett a részvény: mondani sem kell, hogy ha valaki meglátta benne a nagy lehetőséget, kis befektetéssel is meggazdagodhatott.

Persze a legtöbben az ilyen lehetőséget nem látják meg időben, mégis szeretnének valahogy annak farvizén pénzt keresni. Mit tesznek sokan ilyenkor? megnézik, milyen cég indul a tőzsdén ugyanebben az iparágban, azt megveszik, és abban bíznak, hogy egyszerűen megismétlődik a csoda.

Nincs második esély

Csakhogy ez nem így van, nem mennek a dolgok ilyen egyszerűen. Megpróbálkoznak mások is a gyártással, hamar tőzsdére is mennek, hisz tőkét ilyenkor könnyű gyűjteni, a sikert viszont már annál nehezebb elérni. Sőt, még csalók is akadnak: színes képekkel, ígértekkel, és egy rabul ejtő névvel húzta le a befektetőket a Nikola. Alapítója úgy gondolta, hogy

ha a villanymotor szerb származású feltalálójának vezetéknevével nagy pénzt lehet keresni, akkor a keresztnévvel ő megteszi ugyanezt, tényleges termelés nélkül.

Itt most azonban nem a Nikoláról akarunk beszámolni, amely egy csalás volt, hanem két olyan gyártóról, akik üzemelnek, tulajdonosaik között van egy-egy igen komoly szereplő is, de részvényeik mégis a töredékükre estek. A 2020-21-es őrületben, amikor a Tesla árfolyama is végrehajtotta a második 10-szerezést, tőzsdére ment a Rivian Automotiv, és a befektetők egyből neki is estek, az égig hajtva árfolyamát. Az akkor már 2-3 éve tőzsdén lévő Lucid Group részvényeit is felkapták: alaposan bevásároltak a Tesláról lemaradók.

Komoly, de nem szakmai főtulajdonosok

A Rivian elektromos kisteherautókat, és SUV-okat gyárt, fő részvényese az Amazon, ami azért nem kis stabilitást ad, ráadásul a gigantikus vállalat maga is komoly megrendelője az autóknak. Mindazonáltal amikor még a Tesla sem tudja érdemben növelni jelenlegi típusaival az eladásokat, akkor érthető, hogy a Rivian értékesítése is stagnál, a cég elbocsátásokra kényszerül.

A Lucid fő tulajdonosa ugyancsak nem kis intézmény: Szaúd-Arábia szuverén alapja, vagyis a gigantikus állami alap, ahol az olajpénzek rgy részét gyűjtik, hogy legyen mihez nyúlni összeomló olajárak idején. A gyártó ugyan mérsékelt növekedést prognosztizált az eladásokban, de ez a várakozásokhoz képest mégis csalódást keltett.

Teljes összeomlás

A 2021-es őrület óta eleve sokat eső részvényárfolyamok októberben, amikor a Tesla is pesszimista előrejelzést adott, a BYD pedig elsőszámú gyártó lett, újabb zuanásba váltottak. A csőd egyelőre nem fenyegeti a társaságokat, hisz igen masszív főtulajdonosaik vannak, de ha nincs növekedés, sőt, még profitot sem sikerül termelni, a részvények a mélybe hullanak, és most pontosan ez történt. 

A Rivian csak október óta 44 százalékkal esett, de

a 2021-es csúcshoz képest értéke 94 százalékát vesztette el, és a korábbi kibocsátási árnak is csak a tizedét éri.

A Lucid esetében is hasonlóak az arányok, ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy a részvények legmagasabb árfolyamánál a két cég még csak tervezett gyártással alig ért kevesebbet, mint a Toyota, amely évi bő 10 millió autót gyárt, így ezek megvásárlása mindenképpen könnyelműség volt a befektetők részéről, hisz egyértelműen hatalmasra fújt lufik voltak.

Rivian Automotive a 2021-es kibocsátás óta. Forrás: stooq.com