Minket is érint az olasz válság: az egyik legnagyobb kereskedelmi partnerünk Róma

Elemzések2020. márc. 17.Sz.A.

Európában Olaszország sínyli meg igazán a kialakult koronavírus járványt: a hatalmas államadósságot maga előtt görgető országban idén egyre nagyobb valószínűséggel recesszióba süllyed. Ma még lehetetlen megjósolni, ez milyen hatással lehet hazánkra, miközben Olaszország az ötödik legfontosabb gazdasági partnerünk.

Az olasz piac több tekintetben is természetes felvevője a magyar áruknak és ugyanez igaz fordítva is. Az európai uniós tagállamok közül ugyan Németország messze a legfontosabb partnerünk (27 százalékos részesedéssel), de Olaszország szerepe sem lebecsülendő:

a teljes magyar külkereskedelmi forgalomban öt százalékot tesz ki a részaránya, és értéke meghaladja a tízmilliárd eurót.

A jó kapcsolatok fő oka hazánk földrajzi elhelyezkedése, hiszen a Közép-Európába irányuló olasz kereskedelmi célok szempontjából ideális helyen vagyunk, mondhatjuk, hogy valóságos híd szerepet töltünk be. Ezt támasztja alá az is, hogy az olaszoknak Európában az Egyesült Királyság mellett Magyarország az egyik legfontosabb külkereskedelmi célpontjuk és partnerük. 

A két ország mindig is jó kapcsolatokat ápolt egymással, és a folyamatot csak erősítette a 2010-ben aláírt stratégiai partnerség, amely tovább mélyítette a politikai, gazdasági és kulturális együttműködést.

Az elmúlt öt évben több mint 34 százalékkal bővült a kétoldalú külkereskedelmi forgalom.

Az Olaszországba irányuló magyar exportban jelentős a feldolgozott termékek, a gépipari termékek és élelmiszerek, továbbá a közúti járművek és a híradás-technikai berendezések aránya. Kevésbé ismert, de hazánk éves bárányexportjának döntő része is az olasz piacra kerül, különösen húsvét tájékán, amely náluk szinte fontosabb ünnep a karácsonynál. Nincs ez másképp idén sem, most úgy tűnik, hogy a koronavírus okozta járvány ellenére a magyar bárányok egyelőre fennakadások nélkül eljutnak Olaszországba.

Arról ellentmondásos adatok találhatók, hány olasz cég működik Magyarországon, mindenesetre Massimo Rusticom, Olaszország magyarországi nagykövete múlt ősszel arról számolt be, hogy

már több mint kétezer olasz cég van jelen hazánkban,

amelyeknek nagyon is megfelelnek a kedvező magyar adózási feltételek (9 és 15 százalékos társasági illetve személyi jövedelemadó). Becslések szerint 15 ezernél is több munkavállalót foglalkoztatnak. A hagyományosan jó viszonynak köszönhetően olyan ikonikus olasz márkák is megtalálhatók a magyar piacon, mint például a Ferrari, a Fiat, a Maserati vagy a Vespa – és ezek csak az autó-motor szektorban tevékenykednek.

Az olasz termékek és cégek számos más területen is képviseltetik magukat, a mechanikai szektortól az élelmiszeriparon át a divatiparig. A szolgáltatások terén pedig az UniCredit Csoporthoz tartozó UniCredit bankot, az Banca Intesa Sanpaolo-hoz tartozó CIB bankot és a három évtizede a magyar piacon tevékenykedő Generali biztosítót érdemes megemlíteni. 

A két ország a kereskedelmen túlmutató projektekben is gondolkozik, így többek között közvetlen vasúti összeköttetést terveznek. A magyar kormány tengeri kijáratot is keres,

így esett a választás az olaszországi Triesztre, amely fontos külgazdasági bázis lehet Magyarország számára.

Az Orbán-kormány tavaly júliusban jelentette be, hogy koncessziós szerződés keretében 31 millió euróért vásárol meg egy 32 hektáros területű trieszti kikötőrészt, ahol további százmillióért logisztikai bázist hoz létre. Trieszt azért is tűnik jó választásnak, mert európai logisztikai központként a kínai kereskedelem Egy övezet, egy út programjának is része. Ugyanakkor a legutolsó információk szerint a tranzakciót még nem zárták le a felek.