Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Mostohaszerepben a humán tőke az állam kiadásai között

Elemzések2025. júl. 10.Csath Magdolna

Messze vagyunk még a skandináv modelltől: az oktatási kiadások GDP-hez mért aránya Magyarországon már három évvel ezelőtt is az uniós lista végére volt elegendő - derül ki az Eurostat, az Európai Unió statisztikai hivatalának frissen közölt adataiból.

A napokban jelent meg az Eurostat elemzése a 2022-ben mért GDP arányos állami oktatási ráfordításokról. Az EU-s átlag 4,6 százalék volt, ami 0,3 százalékos csökkenést jelent a 2021-es adathoz képest. A rangsort Svédország, Belgium, Finnország és Dánia vezette, Magyarország a 24. helyen állt, csak Görögországot, Horvátországot és Romániát előzte meg. A magyar GDP arányos ráfordítás 2016-tól 2022-ig általában csökkent, csupán egy évben, 2021-ben volt enyhe emelkedés.

2022-ben a V4-ek között a magyar GDP arányos oktatási ráfordítás volt a legalacsonyabb, az osztrák érték pedig minden V4-es ország adatát túlszárnyalta.

  1. ábra. GDP arányos oktatási ráfordítás 2016-2022

Magyarország esetén arra is fel kell figyelni, hogy 2016-2017-ben a GDP arányos ráfordítás nemcsak a szlováknál, de a cseh adatnál is magasabb volt. 2018-ban azonban már csak a szlovák értéket haladta meg. 2019-től pedig már minden évben az utolsó helyen álltunk. Ennek az értéknek az alapján azt láthatjuk, hogy a jövő humán vagyona fejlesztésére Magyarország - GDP-arányosan - másokhoz képest egyre kevesebbet költött.

Meg kell azonban jegyeznünk, hogy ezekben az értékekben nem szerepelnek a korai gyermekkori fejlesztésre fordított GDP arányos összegek.

Így a teljes GDP arányos állami oktatási ráfordítás minden ország esetén magasabb. Az Eurostat az oktatás különböző szintjei szerinti ráfordításokat, így a korai gyermekkori fejlesztési ráfordításokat is közli.

Ezek nagyon fontos értékek, hiszen a fiatalok későbbi lehetőségeit jelentősen befolyásolhatja, hogy mennyit fordít egy kormány a gyermekkori képzésekre. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy ez kifejezi azt, hogy egy kormány mennyire jövőorientált, mennyire alapozza meg a fiatalok későbbi fejlődési lehetőségeit.

A 2022. évi ráfordításokat néhány ország esetén az alábbi ábrán látjuk:

Az ábrán azt látjuk, hogy a versenyképességben élenjáró skandináv országok költik a legtöbbet GDP arányosan az általános iskola előtt álló kisgyermekek fejlesztésére.A V4-ek között a lengyel érték volt a legmagasabb. A magyarnál alacsonyabb értéket egyébként összesen 7 EU-s országban találhatunk 2022-ben. Megjegyzendő, hogy 2016-ban a magyar érték még sokkal jobb, 0,81 százalék volt. A ráfordítások aránya 2017-ben kezdett csökkenni, és ez a teljes, 2016-2022-es időtávot jellemezte. Természetesen ez a GDP-hez viszonyított arány változását mutatja, de mivel közben a GDP növekedett, így vásárlóerő paritáson a tényleges ráfordítások a százalékérték csökkenése esetén is növekedhettek, ami az alábbi ábrán látható.

A 2. ábrán az abszolút érték évenkénti jelentős változását látjuk. A legnagyobb csökkenés 2020-ban következett be. A 2022-es érték pedig már alig haladja meg azt az arányt, amit 2016-ban mértek.

A friss Eurostat oktatási adatok a 2022-es évnél fejeződnek be. Egy másik, ez év április 23-án megjelent, az állami kiadások szerkezetét elemző jelentésben viszont már 2023-as adatok is vannak.

Ezek szerint a magyar kormány 2023-ban az általános iskolákban és az ezt megelőző években zajló oktatásra a GDP egy százalékát költötte. Ez az uniós sorrendben a 25. helyre volt elég. Utánunk csak Romániát és Bulgáriát találjuk.Ez az állami kiadásokra vonatkozó jelentés azt is bemutatja, hogy az egyes EU-s országok mennyit költöttek további fontos területekre. Így találunk adatot a családokra és gyermekekre fordított GDP arányos ráfordításokról is. A magyar érték 1,6 százalék volt, ami kevesebb, mint az 1,9 százalékos EU-s átlag.

Ezzel az értékkel az EU-s sorrendben a 21. helyen álltunk. Ugyanez az adat 2022-ben még lényegesen magasabb, 2,6 százalék volt.

Végül az alábbi táblázatban azokat a területeket látjuk, ahol jelentős GDP arányos kiadásnövekedés, illetve csökkenés történt 2020-ról 2023-ra.

  1. táblázat. Magyarország GDP arányos ráfordításainak változása néhány területen, 2020-2023 (%)

Kiadási terület

2020

2021

2022

2023

Százalékpont növekedés (2020-2023)

Kiadás növekedés

         

Kamatkiadások

2,4

2,3

3,0

5,0

+2,6

Katonai kiadások

1,1

1,1

1,4

1,8

+0,7

Fűtőanyag, energia kiadások

0,4

0,8

2,9

2,3

+1,9

Felsőfokú képzés

1,0

1,6

1,9

2,1

+1,1

Kiadás csökkenés

         

Közlekedés

5,1

4,9

4,2

3,9

-1,2

Egészségügyi kiadások összesen

6,3

5,6

4,4

4,1

-2,2

Kórházakra fordított kiadások

3,5

2,2

1,8

1,8

-1,7

Rekreációs, kulturális kiadások

3,9

3,0

2,8

2,6

-1,3

Általános iskolák és azt megelőző képzés kiadásai

1,2

1,1

1,0

1,0

-0,2

Szociális kiadások

13,4

13,0

13,1

12,3

-1,1

Családi és gyermek kiadások

2,3

2,3

2,6

1,6

-0,7

Forrás: Eurostat, 2025. április 23.

A táblázat azt mutatja, hogy minden fontos kiadást megelőzött 2023-ban az adósságállomány kamatterheinek növekedése miatti 5 százalékos GDP arányos állami kiadás. 

Megugrott a kiadás-növekedés a felsőoktatásban is. Összességében azonban a vesztes a humán vagyon fejlesztése: legnagyobb csökkenést az egészségügy, az alacsonyabb szintű oktatás és a rekreációs, kulturális terület finanszírozásánál látunk.

A szerző közgazdász, egyetemi kutatóprofesszor