Miért nem változott most Magyarország adósbesorolása?
ElemzésekNem módosított ezúttal a Fitch Ratings Magyarország hitelminősítésén és a stabil kilátásokon sem. A hitelminősítő intézet elismerte, hogy hazánk GDP növekedési üteme kiegyensúlyozott és meghaladja a hasonló országokét, azonban az államadósság még mindig túl magas. A döntés megfelel a piaci várakozásoknak, így forintra és a kötvénypiaci hozamokra valószínűleg nem hat számottevően a lépés, főleg, hogy a piac már sokkal magasabb kategóriába árazza Magyarországot.
A Fitch döntésének hátteréről
A Fitch Ratings szerint a jelenlegi BBB hitelminősítés megfelelő, miután a felfelé és a lefelé ható tényezők egyensúlyban vannak. Egyrészről a többi hasonló minősítéssel rendelkező országhoz képest hazánkban kiegyensúlyozottabb és gyorsabb a gazdasági növekedés 5 éves átlagban, ugyanakkor ezt ellensúlyozza a magas államadósság és a gazdaságpolitika kiszámíthatatlansága.
A növekedést leginkább a lakossági fogyasztás és a felfutó beruházások támogatják, aminek a dinamikája fokozatosan lassulhat. A hitelminősítő intézet várakozásai alapján ugyanis a kevésbé támogató külső környezet és a magyar gazdaság kapacitáshiányai miatt fokozatosan lassulhat a hazai GDP növekedés: 2019-ben 4,4 százalékra, 2020-ban 3,5 százalékra, míg 2021-re 2,5 százalékra. Utóbbi már a csoportátlag alatti lenne.
Az indoklás kitér arra, hogy a növekedésre jótékony hatással van a Magyar Nemzeti Bank támogató pénzpolitikája is.
A költségvetés fegyelmezett, így a kormányzati terveknek megfelelően 1,8 százalékos lehet a költségvetési hiány idén. Az alacsony deficit elősegíti a GDP arányos államadósság süllyedését, ami 2019 első negyedévének végén még jóval magasabb volt a hasonló országokéhoz képest (70,1% szemben a 39,4 százalékos csoportátlaggal).
Mindazonáltal kedvező fejlemény a Fitch szerint, hogy az államadósság szerkezete egészségesebb lett, miután 18,4 százalékra süllyedt a devizaadósság aránya, míg a hazai szereplők kezén lévő adósságállomány aránya 63,3 százalékra emelkedett.
Emellett hazánk nettó külső adóssága valószínűleg a GDP 7,5 százalékára süllyedhet az év végére, ami kevesebb a csoport 8,6 százalékos átlagánál.
A bankszektor nyereséges, stabil, likvid és megfelelően tőkésített, a tőkemegfelelési mutató 18 százalék. A hitelportfólió minősége tovább javult, a nem teljesítő hitelállomány az első negyedév végére csupán 5,2 százalékot tett ki.
A lakossági hitelállomány ellenben továbbra is alacsony, a GDP csupán 33,3 százalékát teszi ki, szemben a hasonló országok 53,6 százalékos átlagával.
Negatívumként említi meg a Fitch az EU és Magyarország romló viszonyát, és a bírósági rendszer korábbi átalakítását is.
A hitelminősítő szerint a későbbi felminősítést segítené, ha fenntartható módon tovább csökkenne az GDP arányos államadósság, illetve ha makrogazdasági egyensúlytalanságok nélkül tovább javulna az üzleti és a gazdasági környezet.
Ezzel szemben negatív lépést idézhetne elő, ha romlana a gazdasági környezet és annak stabilitása, ismét növekvő pályára állna a költségvetési hiány és az államadósság, illetőleg ha gyengülne az intézményi környezet.
Nem telt el elég idő
Legutóbb idén februárban minősítette fel hazánkat a Fitch és a Standard&Poor's. Az adósbesoroláshoz akkor stabil kilátást rendeltek.
A történelem és a tapasztalatok azt mutatják, hogy a felminősítés után jellemzően 1-2 évvel később döntenek ismét a hitelminősítők, azaz még nem telt el elég idő ahhoz, hogy újra felminősítsenek vagy akár a kilátásokat módosítsák.
A döntésre lehetett számítani, így komolyabb piaci reakciók sem várhatók, főleg, hogy a piac már sokkal magasabb kategóriába árazza Magyarországot.
A Moody’s-on a sor
A Moody’s még 2016 novemberében emelte vissza Magyarországot a befektetésre ajánlott "Baa3" kategóriába stabil kilátás mellett, azóta azonban hallgat a hitelminősítő intézet. A Moody’s-nál egy kategóriával alacsonyabb az adósbesorolásunk, mint a másik két nagy hitelminősítő intézetnél, így időszerű és indokolt is lenne, hogy az idei második, október 25-én esedékes felülvizsgálat során felminősítse Magyarországot.
Érik a felminősítés
Tekintettel a megemelkedett külső kockázatokra a jövő évi költségvetés óvatosabb a törvényileg előírtnál, ami végül csupán 1 százalékos hiánnyal számol, és további 1 százalékos tartalékot halmoz fel. Ez jelentősen növeli a költségvetés mozgásterét és csökkenti a sérülékenységet.Emellett a második negyedévben ismét a hazai GDP növekedett a leggyorsabban egész Európában, így a GDP arányos államadósság is gyorsabb ütemben süllyedhet. 2021-re akár 63 százalékra eshet a mutató a Magyar Nemzeti Bank számításai szerint.
A lakossági állampapírok elterjedésével pedig egyre nagyobb lesz a belföldi hosszabb lejáratú forintadósság aránya, míg a devizaadósság 2023-ra lényegében lenullázódhat.
Jelentős előrelépés a külső sérülékenység csökkentése terén, hogy az ország nettó külső adóssága – azaz a vállalatok, bankok, lakosság és az állam külföldi szereplőkkel szembeni hiteltartozása – 2021-re eltűnhet, sőt Magyarország akár nettó hitelezővé is válhat.
Régiós körkép
Az alábbi táblázat tartalmazza a visegrádi országok, valamint Románia aktuális adósbesorolását. Ez alapján látható, hogy Magyarország hitelminősítése összességében kedvezőbb Romániánál, a többi visegrádi országtól azonban elmaradunk.
Moody's |
S&P |
Fitch |
|
Magyarország |
Baa3 |
BBB |
BBB |
Románia |
Baa3 |
BBB- |
BBB- |
Lengyelország |
A2 |
A- |
A- |
Szlovákia |
A2 |
A+ |
A+ |
Csehország |
A1 |
AA- |
AA- |
A következő táblázat a hitelminősítésekben fennálló rangsort mutatja. A befektetésre ajánlott kategória a „Baa3”, illetve a „BBB-„ osztályzatoktól felfelé kezdődik. Az "Aaa" és az "AAA" jelzi a legmagasabb elérhető hitelminősítést.
Miként alakulnak a régiós országok fontosabb makrogazdasági mutatói?
2018 |
GDP növekedési ütem |
infláció |
munkanélküliségi ráta |
egy főre eső GDP, dollár |
Magyarország |
4,90% |
2,80% |
3,70% |
31.903 |
Románia |
4,10% |
4,60% |
4,20% |
26.447 |
Lengyelország |
5,10% |
1,70% |
3,90% |
31.939 |
Szlovákia |
4,10% |
2,50% |
6,60% |
35.130 |
Csehország |
3,00% |
2,10% |
2,20% |
37.371 |
2018 |
folyó fizetési mérleg egyenleg |
költségvetési egyenleg |
GDP arányos bruttó államadósság |
egy főre eső államadósság, dollár |
kockázati felárak (CDS) |
Magyarország |
0,60% |
-2,20% |
70,80% |
11.215 |
0,85% |
Románia |
-3,80% |
-3,00% |
35,10% |
4.281 |
1,05% |
Lengyelország |
-0,40% |
-0,40% |
48,90% |
7.478 |
0,66% |
Szlovákia |
-1,60% |
-0,70% |
48,80% |
9.578 |
0,44% |
Csehország |
0,60% |
+0,90% |
32,70% |
7.508 |
0,45% |
Forrás: IMF, Bloomberg, MNB
A fenti táblázatokból látható, hogy Magyarország a régiós országokhoz képest kedvező GDP növekedési ütemmel, inflációs pályával, és munkanélküliségi rátával rendelkezik, miközben a folyó fizetési mérlegünk többletes.
A nemzetközi múltbeli példák alapján ritkának számít, hogy úgy tudott igen gyors ütemben bővülni a magyar gazdaság, hogy a folyó fizetési mérleg többletes maradt, illetve nem szaladt el a költségvetési hiány sem.
Ezzel szemben javulást az egy főre jutó GDP és a termelékenység terén, valamint a GDP arányos bruttó államadósság csökkentése esetében kell elérni.
A hitelminősítők azt emelték ki korábbi elemzéseikben, hogy a jelenlegi növekedési ütem és a költségvetési fegyelem fenntartása mellett az adósságráta további csökkentése vezethet az osztályzatjavításhoz.