Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Sok orvos döntés elé kerülhet: az állami vagy a magánszektort választja

Elemzések2020. okt. 6.Haiman Éva

Összeférhetetlenségi szabályok is bekerültek az orvosi béremelésről szóló törvényjavaslatba. Ez felgyorsíthatja az állami és a magánellátás szétválasztását, a jelenleginél tisztább viszonyokat teremtve.

Alaposan felbolygathatja az egészségügyi, azon belül a magán-egészségügyi piacot a kormány orvosbér-emelési javaslattal. Nem csupán azzal, hogy jelentősen emelkedik majd januártól a orvosok fizetése, és ezzel már nem lesznek rákényszerülve arra, hogy a magánszektorból származó bevétellel egészítsék ki a jövedelmüket. De azért is, mert a törvény-tervezet kimondja azt is, hogy a jövőben – bizonyos kivételektől eltekintve – összeférhetetlennek minősül, ha egy orvos az állami és a magán-egészségügyben is tevékenykedik.

A bevezetni tervezett új szabályozás szerint orvosi munkát kizárólag „a kormány által kijelölt szerv” előzetes engedélyével létesíthetnek majd a doktorok, különben munkaviszonyuk azonnali hatályú felmondással megszüntethető.

A kormány ugyanakkor lehetőséget adna arra, hogy e korlátozás alól felmentést adjanak „egyes, kormányrendeletben meghatározott esetkörökben”. Mint fogalmaznak, ilyen lehet „különösen a komplex megközelítést igénylő területeken”, például a szülészeti-nőgyógyászati szakterületen nyújtott ellátások köre.

Az Országgyűlés ma kivételes eljárásban előbb megtárgyalja, majd el is fogadhatja az egészségügyi szolgálati jogviszonyról szóló törvényjavaslatot, amely alapján az orvosok három lépcsőben kaphatnak béremelést.

Megszűnhet a szürkezóna

Sok orvos délelőtt az állami kórházban, délután a magánrendelőben dolgozik, használja az állami infrastruktúrát, és zsebbe kapja a hálapénzt – minderről még idén februárban beszélt a növekedés.hu-nak a Primus Magán Egészségügyi Szolgáltatók Egyesületének elnöke. Leitner György akkor és nemrég újból megismételte: tiszta, korrekt piacra van szükség a magánegészségügyben is, hiszen 300-350 milliárd forintos árbevételű ágazatról van szó. Az egyesület becslése szerint legalább 100 milliárd forint árbevétel keletkezik a magánegészségügy szürkezónájában számlaadás és adófizetés nélkül.

A magán-egészségügyi szolgáltatók számáról nincs pontos adat, így azt sem lehet tudni, hogy a tervezett kormányzati intézkedés mennyi orvost állíthat döntés elé. Szintén Leitner György mondta nemrég el, hogy becslések szerint 5-6 ezerre tehető jelenleg Magyarországon azoknak az orvosoknak a száma, akik KATA szerint adóznak. Közülük egyre többen az egyébként átláthatóan működő nagy magán-egészségügyi szolgáltatóknál vállalnak másodállást, így azok már nem csak a KATA módosítása, hanem a jelentős orvosi béremelés és a tervezett összeférhetetlenségi szabályok miatt is kihívások elé néznek.

A legutoljára közzétett adatok szerint 2018-ban Magyarországon 56 540 orvos rendelkezett működési engedéllyel.

A KSH adatbázisából az is kiderül, hogy ebből mennyien dolgoztak: 2018-ban alig 40 ezren, tavaly már valamivel több, mint 41 ezren. Az engedéllyel rendelkező és a dolgozó orvosok közötti számadatbeli különbségre magyarázatul szolgál, hogy az előbbi csoport több mint egyharmada betöltötte a hatvanadik évét, és közülük sokan már nem vállalnak munkát az állami szektorban, vagy nem teljes állásban, illetve már kizárólag magánrendelésből tartják fenn magukat.

A szakrendelőkben, a kórházakban, a vérellátónál és a mentőszolgálatnál foglalkoztatott orvosok statisztikai létszáma 2018-ban 17 529 fő volt. Ehhez jön még valamivel több, mint 6 ezer háziorvos és házi gyermekorvos.  

 

Javasolt bértábla

2021. január 1. – 2021. december 31.

Javasolt bértábla

2022. január 1. – 2022. december 31.

Javasolt bértábla

2023. január 1-től

Gyakorlati idő

Összeg
Összeg
Összeg
0-2 év 481 486 Ft 619 053 Ft 687 837 Ft
3-5 év 613 134 F 788 315 Ft 875 906 Ft
6-10 év 861 848 Ft 1 108 091 Ft 1 231 212 F
11-15 év 979 473 Ft 1 259 322 Ft 1 399 247 Ft
16-20 év 1 044 175 Ft 1 342 511 Ft 1 491 679 Ft
21-25 év 1 158 957 Ft 1 490 087 Ft 1 655 653 Ft
26-30 év 1 256 300 Ft 1 615 243 Ft 1 794 715 Ft
31-35 év 1 307 997 Ft 1 681 710 Ft 1 868 567 Ft
36-40 év 1 417 967 Ft 1 823 100 Ft 2 025 667 Ft
41- év 1 666 040 Ft 2 142 051 Ft 2 380 057 Ft