Újabb megszorítások a Budapest Airportnál - Ilyen lesz a Wizz Air menetrendje a törlések után

Elemzések2020. szept 7.G.A.

A várható járattörlések és utasszámcsökkenés alapján a Budapest Airport arra számít, hogy a következő időszakban legfeljebb napi 3000 utas várható, az ilyenkor szokásos napi 45-50.000 helyett. Ezért az idei éves utasszám a tervezett maximum egyharmada, legfeljebb 5,5 millió lehet - közölte Valentinyi Katalin, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető társaság szóvivője a növekedés.hu-val.  Ez egyben azt is jelenti, hogy a vállalat 2020-as, még a koronavírus-járvány előtti üzleti terve sem az utasszám, sem pedig a pénzügyi mutatók terén nem teljesül.

A koronavírus-járvány drasztikus hatást gyakorol a légiközlekedési iparágra és a turizmusra egyaránt. Európában az év első felében 969 millió légi utas „tűnt el” a járvány miatt világszerte bevezetett utazási korlátozások miatt. A Budapest Airport (BUD) a tavalyi utasforgalmi rekord után idén újabb rekordévre számított, több mint 17 millió utassal. Ehhez képest a repülőtér augusztus végéig összesen csak 3,5 millió utast kezelt, szemben a tavaly augusztus végéig fogadott 10,6 millió utassal - tudtuk meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető BUD-tól.

Az áprilisi mélypont után - lassú emelkedést követően - augusztusban az utasszám elérte a 390 000 főt, azonban ez is messze elmarad a tavaly augusztusi 1,6 milliós utasszámtól.

A kormány által bejelentett, szeptember 1-től életbe lépő beutazási korlátozások várhatóan hasonlóképpen befolyásolják majd az utasforgalmat, mint ahogyan az március közepe és június között történt. A Wizz Air és a Ryanair már bejelentette járattörléseit a következő időszakra, a többi légitársaság pedig a napokban dönt a menetrend újra tervezéséről és járataik törléséről. A légitársaságokkal folytatott megbeszélések alapján a vállalatnál úgy látják, hogy a következő napokban nagyon sok járat törlését jelenthetik be.

Várhatóan a hét második felére alakul ki az a végleges menetrend, amely a rendelet érvényességéig elérhető lesz Budapestről.

Várhatóan főképp a nagy európai csomópontokba – London, Berlin, Párizs, stb. – indulnak majd ezt követően is járatok, hogy a rendelet által engedélyezett üzleti utasforgalmat ki tudják szolgálni. A V4-országokra vonatkozó mentesség a repülőtéri forgalmat nem befolyásolja nagymértékben, mert ezekből az országokból a légiforgalomnál jóval jelentősebb az autós forgalom.

A várható járattörlések és utasszámcsökkenés alapján a Budapest Airport arra számít, hogy a következő időszakban legfeljebb napi 3000 utas várható, az ilyenkor szokásos napi 45-50 000 helyett. Ezért az idei éves utasszám a tervezett maximum egyharmada, legfeljebb 5,5 millió utas lehet. 

Ez egyben azt is jelenti, hogy a Budapest Airport 2020-as, még a koronavírus-járvány előtti üzleti terve sem az utasszám, sem pedig a pénzügyi mutatók terén nem teljesül. 

A vállalat a március óta a leálló légiközlekedés következtében szinte minden bevételétől elesett, ami a 2020-as pénzügyi eredményekre is jelentős hatással lesz. A BUD ezért számos költségcsökkentő intézkedést vezetett be, és a következő hónapokban kizárólag a repülőtér biztonságos üzemeltetése érdekében szükséges kiadásokra fog költeni.

Ez a beruházások számának erőteljes csökkentését, szerződések újra tárgyalását vagy megszüntetését, és a repülőtér biztonságos üzemeltetéséhez nem szükséges költségek redukálását jelenti, a meglévő források felelősségteljes, az alapvető repülőtér-üzemeltetésre és a bérekre történő megőrzése érdekében.

Bár a jelenlegi válság drasztikus hatást gyakorol a Budapest Airport Zrt.-re is, a korábbi évek felelős gazdálkodásának köszönhetően a vállalat működése stabil.

A repülőtér üzemeltetője a továbbiakban is garantálni tudja a repülőtér biztonságos és folyamatos működését, illetve az ehhez szükséges személyi állomány rendelkezésre állását. Mint Valentinyi Katalin elmondta, a vállalat vezetősége – hasonlóképpen a járvány első hullámához – felkészült a második hullám alatt a légiközlekedéshez kapcsolódó intézkedések bevezetésére és kezelésére.

A jövő évre vonatkozó tervezés során a légiközlekedési és a turisztikai iparág helyzetét, illetve a 2021-ben várható fellendüléssel kapcsolatos várakozásokat is figyelembe vesszik. Magyarország adottságai, vonzereje ebben a nehéz helyzetben is optimizmusra ad okot; Budapest és Magyarország attraktív úti cél marad a jövőben is.

Utasforgalmi statisztikák alakulása 2019-et és 2020-at összehasonlítva:

  • 2020 áprilisában az utasforgalom több mint 99 százalékos visszaesést mutatott a tavalyi évhez viszonyítva
  • 2020 augusztusában az utasforgalom 75,7 százalékos százalékos visszaesést mutatott a tavalyi évhez viszonyítva
  • 2020 július és augusztus között közel 30 százalékkal nőtt az utasforgalom
  • 2020 augusztusában 393 665 légi utas fordult meg a repülőtéren

Ez kategóriánkénti visszaesésben az alábbiakat jelenti:

A zöld kategóriába sorolt országoknál az utasforgalmi visszaesés 80 százalék alatti volt. A sárgába 90 százalékhoz közeli, a pirosba közel 100 százalék.

Ennek hatása a magyarországi turizmusra: a forgalom a nyár folyamán kezdett magához térni, több légitársaság 80 százalékos töltöttséggel üzemelt, így a bejelentett intézkedések sokakat érinthetnek és a turisztikai adatokon is látszódnak. A V4-eknek adott könnyítés jelentősen nem befolyásolja a repülőtér forgalmát, mert ezekből az országokból az autós forgalom jelentősebb volt. Tavaly a harmadik negyedévében a légi úton érkező külföldi látogatók által Magyarországon elköltött teljes összeg hozzávetőleg havi 90 milliárd forint volt a Századvég kutatása szerint.

A szeptemberi menetrendek az alábbiak szerint alakulnak:
A Wizz Air már közölte a szeptember 7-30-ig tervezett járatritkításokat. Az augusztusban üzemelt 63 desztináció közül, szeptember 7 után a Wizz Air jelenlegi tervei szerint összesen 12 desztinációba indít majd járatokat.

Wizz Air desztinációk szeptember 7-30-ig:

A Ryanair szintén közzé tette a mostantól elérhető menetrendet. A többi légitársaság a napokban dönt az üzemelésükről. A BA várakozása szerint a főbb hub-okba napi járatok vagy összesen heti 5 járat maradhat meg, kiszolgálva a rendelet által engedélyezett üzleti utas forgalmat. Várhatóan jelentősen, mintegy 3000 fő alá csökken a napi utasszám a tavalyi 50 000-rel szemben.