Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

A Google-nak és a Facebooknak fizetniük kell majd az ausztrál média tartalmaiért

Hírek2020. ápr. 22.Növekedés.hu

Ausztrália kötelezni fogja a Google-t és a Facebookot, hogy fizessen a média szereplőinek az átvett tartalomért - jelentette be a canberrai kormány. Az AFP beszámolója szerint Ausztrália példát akar mutatni a világnak azzal kapcsolatban, hogy miként kell rávenni a technológiai óriásokat a zsíros hirdetési bevételek hagyományos médiával való megosztására.

Josh Frydenberg pénzügyminiszter szerint a kötelező eljárásrend teljes szövege júliusban kerül közzétételre, majd törvényi formában történő kihirdetésére. A szabályok értelmében az amerikai székhelyű vállalatoknak fizetniük kell az ausztrál médiavállalatok híreiért és egyéb tartalmáért - számol be az AFP.

„Célunk, hogy figyelemmel kísérjük ezeknek az óriás cégeknek a tevékenységét, számon kérjük az előírások betartását, és biztosítsuk az azonos feltételek mellett zajló valós versenyt. Meg kell őriznünk az újságírás munkahelyeit és a mindenki szempontjából tisztességes működést.”

A Google és a Facebook komoly hatással van Ausztrália hírszolgáltatására: e két vállalathoz folyik be az online hirdetési bevételek kétharmada. Az elapadó jövedelmek miatt az ausztrál médiavállalkozások az elmúlt hat évben a munkahelyek 20 százalékát megszüntették.

Ha Ausztráliának sikerülne a reklámbevételek nagyobb hányadát a kiadóvállalatokhoz irányítani, az első ország lenne, amely érvényesíti ezt a törekvést.

A tavalyi év során Franciaország volt az első európai állam, amely végrehajtotta az EU szerzői jogi irányelvét, és előírta, hogy az átvett hírtartalomért fizetni kell. A Google azonban nem fizet, inkább bejelentette: a továbbiakban francia anyagokat nem tesz közzé. A vita feloldása érdekében a gazdasági versenyhivatal arra kötelezte a Google-t, hogy tárgyaljon a kiadókkal.

Hasonló csetepaté zajlott Spanyolországban, ahol a Google News azt követően, hogy az ország 2014-ben törvénybe iktatta a fizetési kötelezettséget, nem működik.

Az ausztrál törvény egy alapos vizsgálat eredményeként született meg. Az Ausztrál Gazdasági Verseny- és Fogyasztóvédelmi Bizottság (ACCC) 18 hónapon át elemezte a digitális platformok érdekérvényesítő erejét, és ezt követően tett javaslatot a szabályozás átalakítására.

Josh Frydenberg szerint a kormány kezdetben egy önkéntesen követendő eljárásrendet szorgalmazott, eredménytelenül. A koronavírus hirdetési bevételekre gyakorolt hatása alátámasztotta a változtatás szükségességét.  

„Tisztában vagyunk a kihívás mértékével. Komoly ellenszélben kell érvényesíteni törekvésünket. Nagy vállalatokkal állunk szemben, de nagy a vita tétje is. Fel vagyunk készülve a harcra.”

Az ACCC elnöke, Rod Sims a kormányzati vita során sem titkolta: „valószínűtlen”, hogy a digitális platformok hajlandók lesznek fizetni az ausztrál hírekért.

A Facebook Ausztráliáért és Új-Zélandért felelős ügyvezető igazgatója, Will Easton közölte: vállalata számára csalódást jelent a kormány bejelentése, amely az önkéntes eljárásrend megalkotásának májusi határideje előtt hangzott el.

„Úgy véljük, újszerű megközelítésre és nagyobb áttekinthetőségre van szükség ahhoz, hogy a hírek és a tartalom felhasználásának új feltételrendszere kialakítható legyen” - mondta az ügyvezető igazgató.

Will Easton leszögezte: a Facebook „több millió dollárt” fektetett az ausztrál kiadókkal való képzési és tartalom-kezelési megállapodások létrehozásába.

A Google egyik szóvivője közölte: a vállalat részt vett az önkéntességen alapuló szabályozás kidolgozásában, és kész a kiadókkal, illetve az ACCC-vel való további együttműködésre.

"Sok éven keresztül azon dolgoztunk, hogy a médiával együttműködve a hirdetéseken és az előfizetéses szolgáltatásokon keresztül segítsük a vállalkozások fejlődését, értékes tartalom továbbításával szélesítsük a felhasználók körét”.

Az új ausztrál szabályok megszületésének fő hajtóereje a befolyásos médiamogul, Rupert Murdoch volt, aki azzal vádolja a Facebookot és a Google-t, hogy a tekintélyes kiadók helyett „hamis vagy rosszindulatú kritikákat leegyszerűsített formában közlő új forrásokat” vesznek igénybe.

Michael Miller, a Murdoch's News Corp Australasia ügyvezető elnöke üdvözölte a kezdeményezést, amelyet nagyon fontos lépésnek tart.

„A Google és a Facebook két évtizeden keresztül, mások tartalmának felhasználásával egy billió-dolláros üzletet épített fel, és nem hajlandó fizetni érte. Az ausztrál média fordulóponthoz érkezett és hozzájutott egy kötelező szabályrendszerhez, amely tisztességes – és nagyon komoly összegű – árat fizettet a platformokkal. Sürgősen hatályba kell léptetni.”

Az új ausztrál szabályok foglalkoznak az adatok megosztásának, a hírek rangsorolásának és közzétételének a kérdéseivel is. A vitákat egy kötelező eljárási rendben kell tisztázni, a jogsértőket megbüntetik.

Becslések szerint a Facebookot havonta mintegy 17 millió ausztrál használja. Napi 30 percet töltenek el a platformon. A mobilok 98 százaléka Google-keresőt tartalmaz.