Melyek a jó vezető legfőbb ismérvei?

Hírek2019. nov 8.Növekedés.hu

Milyen egy jó vezető? Egyáltalán kiből lesz jó vezető? Mi kell hozzá és mi az, ami miatt akár el is bukhat egy vezér, egy főnök, egy igazgató? Ezekre a kérdésekre keresi a választ a Bullshitmentes vezető című könyv.

A szerző, Chris Hirst a marketingre és integrált vállalati kommunikációra specializálódó Havas creative global ügyvezető igazgatója azzal a felütéssel kezdi, hogy senki sem születik vezetőnek. Ez tehát egy tanulható és tapasztalati úton elsajátítható képesség. A jó vezető tehát képes arra, hogy teljes mértékben képes odafigyelni a környezetére és gyorsan tanul, az egész cég vagy csapat működését meghatározó és elősegítő jó ötletek ugyanis bárhonnan, bármelyik dolgozótól vagy munkatárstól jöhetnek.

Azt is hangsúlyozza, hogy a vezetés alapvetően az emberekről kell, hogy szóljon. Nemcsak az emberek, a dolgozók – a vezető alatti dolgozók - irányításáról, hanem a rájuk való odafigyelésről, a megfelelő motiválásáról és az összefogasáról.

A könyv további fejezeteiben gyakorlati példákon és tanácsokon keresztül szólít meg minden olvasót, aki fejleszteni szeretné vezetői képességeit.

Megmutatja például, hogy

  • ha vezető vagy, akkor hogyan építs csapatot és a sikerhez elengedhetetlen szervezeti kultúrát,
  • vagy hogyan tartsd fenn a csapatod energiáját (amit nem tudsz megtenni anélkül, hogy saját magadra is odafigyelnél)
  • és többek között végül megmutatja azt is, hogy hogyan tudod egy összetört, bukás szélén álló csapat esetén a sikeresség felé vezető változást elindítani.

Mi is tulajdonképpen a vezetés?

Ha egyetlen szóban kellene összefoglalni a vezetést, Christ Hirst szerint az a változás lenne.

Vagyis a változást kell összefognia és megvalósítani egy jó vezetőnek, egy folyamatot, amelyben egy csapatot átvezetünk A pontból B-be, a múltból egy kedvezőbb jövőbe.

Természetesen mindezt egy közösen meghatározott és tisztázott stratégia alapján. A vezető által indukált hatást a szerző egy képlettel számszerűsíti is, amely szerint ez a hatás a célok, a stratégia, a csapat, az értékek, a motiváció és a cselekvés függvénye.

Mindezt a vezetői döntések fogják össze, ezért a szerző a módszeresség igényével tudományosan megalapozott, ugyanakkor könnyen alkalmazható eszközöket is ajánl az olvasó számára, annak érdekben, hogy a jó vezető mérhetően konstruktív, sikeres és eredményes legyen.

Hirst többek között az Eisenhower mátrixot említi, amely abban segít, hogy az eldöntendő dolgokat úgynevezett „nem fontos; fontos; sürgős; nem sürgős” kategóriák táblázataként lássuk. Ezenkívül még olyan gyakorlati jellegű támpontokat is ajánl, mint például a Colin Powell -féle 40/70 szabály, mely szerint ne cselekedj, amíg nincs meg a kockázatmentes döntéshez szükséges információk 40 százaléka, de ne is várj tovább, ha ezen információk 70 százaléka már rendelkezésre áll. A szerző pedig kötetében még számos ilyen segédmódszert ajánl, amelyeket rendkívül hatékonyan lehet használni a hibák elkerülése és a teljesítmény javítása érdekében.

Hirst összességében egy maratoni futóversenyhez hasonlítja a vezetést, ahol a versenyzőknek a futam elején gyorsan, viszonylag sokat szükséges előre haladnia, azonban a későbbi szakaszokban sem fáradhatnak el, mivel a valódi változásra hosszú időt kell szánni.