Öt országnak nagyon fájna Trump új büntetővámja – az egyik mi vagyunk

Hírek2019. máj 17.Szabó Anna

Magyarország azon öt EU-tagállam közé tartozik, amelyeket a legérzékenyebben érint az európai autókra tervezett amerikai büntetővám. Lapinformációk szerint Trump adna még néhány hónap haladékot.

Bár a napokban várható a Fehér Ház döntése az európai autókra és alkatrészekre kivetendő vámemelések kapcsán, lapinformációk szerint Donald Trump rövid időre - legfeljebb 180 napra - még elhalasztaná a már korábban Twitteren bejelentett lépését, ami hazánkra nézve súlyos hatással lenne.

Amennyiben ugyanis az USA vámot vet ki az autóipari importra, az különösen érzékenyen érintené Európát.

Ebből a szempontból a leginkább kitett öt EU-tagállam közé sorolható Magyarország is.

A World Input Output Database-ben szereplő, a Bloomberg által hivatkozott 2014-es adatok szerint hazánk az USA-ba irányuló autó- és autóalkatrész-export 5,3 százalékát fedi le. Ez alapján csak négy EU-tagállamban nagyobb a helyi autóipar amerikai piaccal szembeni kitettsége: Olaszország és az Egyesült Királyság 7-7, Ausztria 8, míg Németország 9,5 százalékos mutatóval bír a 2014-es adatok alapján.

Az Európában gyártott autókra és autóalkatrészekre napokon belül vámot vethet ki az Egyesült Államok – a Bloomberg szerint erre utalhat az amerikai kereskedelmi miniszter napokban tett kijelentése.

„Az amerikai kereskedelmi hiány mintegy fele egyetlen egy termékcsoporthoz, az autókhoz köthető, emiatt ez a szegmens nagyon fontos szerepet játszik a külkereskedelmi mérlegünkben” – jelentette ki Wilbur Ross amerikai kereskedelmi miniszter a napokban Luxembourgban egy sajtótájékoztatón. A deficit másik fele pedig Kínához kapcsolódik – tette hozzá. Ross közölte:

a Trump-adminisztráció egyik legfőbb céljának, a külkereskedelmi hiány csökkentésének eléréséhez mind a Kínával való kereskedelmi kapcsolatokat, mind az autóimport kérdését kezelni kell.

Az amerikai kereskedelmi minisztérium még február közepén küldte meg Donald Trump elnök számára azzal kapcsolatos álláspontját, hogy az autóimport milyen nemzetbiztonsági kockázatokkal bír. Ross ezzel kapcsolatban most azt emelte ki, hogy Donald Trump május 18-ig dönthet ebben a kérdésben. A jogszabályok szerint ugyanis az elnök a szaktárca jelentésének kézhezvétele utáni 90 napban bármikor döntést hozhat a vámok ügyében.

A lap megjegyzi, hogy az EU és az USA között korábban elkezdődött - majd Trump által lefújt – szabadkereskedelmi tárgyalások célja az úgynevezett Transzatlanti Partnerség kialakítása volt,

ennek létrejötte esetén mindkét fél kivitele emelkedhetne 8-9 százalékkal.