Az infláció dacára is hajlamosak vagyunk többet fizetni ezekért a termékekért 

Interjú2023. ápr. 12.Kovács Dániel

Még a brutális drágulás közepette is hajlandó valamivel több pénzt fizetni egy termékért a közismerten árérzékeny magyar vásárlók többsége, ha azon rajta van a Magyar Termék védjegy, a vásárlók 96 százaléka kifejezetten keresi a hazai termékeket az üzletek polcain – mondja a Növekedés.hu-nak Benedek Eszter, a Magyar Termék Nonprofit Kft. ügyvezetője, aki a meglepő tendencia titkát is elárulta.

Tavaly sokan nyilatkoztak úgy, hogy vége a korábbi trendnek, miszerint a vásárlók az olcsóbb, de gyengébb minőségű termékekből egyre kevesebbet vásároltak, míg a prémium termékek iránt évről évre nőtt a kereslet. Az infláció megfordította a folyamatokat, megint az olcsóbbat veszik. Mennyire ütötte meg ez a védjegyes termékek forgalmát?

A tavalyi év végén 16 ezer ember válasza alapján készült el egy kutatásunk, amelyből az derül ki, hogy a válaszadók 53 százaléka – még a jelenlegi rettentő árérzékeny helyzetben is – hajlandó valamivel többet is fizetni egy-egy védjegyes termékért a versenytárshoz képest. Sőt azt is megtudtuk, hogy

a vásárlók 96 százaléka kifejezetten keresi a hazai termékeket az üzletek polcain. Azt hiszem, ennél nincs jobb visszajelzés számunkra.  

Mindent egybevetve hogy sikerült a tavalyi év a védjegyes magyar termékeknek?

Számos nehézség ellenére örömmel mondhatjuk, hogy a Magyar Termék Nonprofit Kft. számára rekordok éve volt 2022. 50 üzletlánci együttműködésünk volt, amelyek során a magyar termékek kerültek fókuszba. Ez már önmagában is szép eredmény, ám a számok mögött egy nagyon fontos fejleményről is beszámolhatunk.

Elmondhatjuk, hogy a kereskedelmi láncok számára a védjegyes termékek támogatása prioritássá vált.

Egyértelműen látható ugyanis – ezt kutatásaink is visszaigazolták –, hogy a védjegyek a fogyasztók számára nagyon fontos iránytűt jelentenek, amelyek a válság idején is garanciát nyújtanak, hogy a polcról leemelt áru magyar eredetű, megbízható.

A korábbiaknál is nagyobb számú együttműködések egyben azt is jelentik, hogy kapcsolataink tovább erősödtek, még aktívabbá váltak.

Benedek Eszter, a Magyar Termék Nonprofit Kft. ügyvezetője

Mennyi terméket jelent ez a polcokon?

A védjegyhasználó vállalatok száma az év végére elérte a 230-at, amely minden korábbinál több, míg

a védjegyes termékek száma ugyancsak rekordszintre, 5000 fölé futott fel.

Mindez azt mutatja: a vállalatok érezhetően értékelik, hogy a védjegyhasználattal elérhető olyan komplex marketing és PR lehetőségeket biztosítunk, amelyek úgy csökkentik ezen a területen a költségeiket, hogy közben a piacon egyedülálló módon a márkájuk építése is lehetséges. 

Szinte közhely, hogy a magyar vásárló meglehetősen árérzékeny, a magyar termékek zöme pedig nem az alsópolcos kategóriába tartozik. Hogyan sikerült megszólítani a vevőket?

Nyolc nyereményjátékot szerveztünk, melyből hat üzletlánc specifikus tailor made promóció volt, kettő pedig országos AP-kódos kampány volt. Az országos kampány évről évre megújul, most hozzávetőlegesen 90 ezer kódfeltöltés érkezett be és friss a hír, már tudjuk, hogy szakmai elismerést is kaptunk/kapunk.

Tizenegy üzleti eseményt tartottunk, amelyek döntő részben olyan szakmai rendezvények – partnertalálkozók, üzleti reggelik, marketing fórumok, sajtótájékoztatók –, amelyek, nyugodtan mondhatom hiánypótlók, s tudásmegosztásra és kapcsolatépítésre adnak lehetőséget.

„A hazai az igazi!” üzenetet hordozta az év összes promóciója, mint például az az innovatív akció, amelynek során

a 4–6-os villamos Nyugati téri megállójában egy valósághű éléskamrát „rendeztünk be”, 28 védjegyes márkával a polcokon.

Ezzel nem titkoltan azt is szerettük volna megmutatni, hogy védjegyhasználóink egy közösség részei, amely képes számukra olyan megjelenést is biztosítani, ami egészen rendkívüli a hazai piacon. A „spájzunkkal” kapcsolatban mintegy 20 milliós kontaktszámot értünk el, amire borzasztó büszkék vagyunk.

Fontos aktivitás volt a „Hazai termékek hónapja”, amelyet augusztusában tartunk – ezúttal másodszor. Ennek hangsúlyos eleme a hagyományos éves AGÓRA konferencia, ahol a neves előadók és a kerekasztal-beszélgetésekben részt vevő kiváló gyakorlati szakemberek ezúttal válságálló megoldásokat kerestek.

Ezen kívül televíziós, YouTube, óriásplakát, Facebook-kampányokat szerveztünk, de részt vettünk a Strand Fesztiválon is.

Komoly innováció volt a cég életében a www.magyaranyero.hu oldal márciusi elindítása. Ezt olyan hűségoldalnak szántuk, amely integrált felületet nyújt az összes promóciónk számára, ugyanakkor segítségével még komplexebb ajánlatokat, új szolgáltatásokat kínálhatunk védjegyhasználó partnereinknek. Külön öröm, hogy ez a felületünk rendkívül jól teljesít, hiszen az év végére több mint 50 ezren regisztráltak.

Az elmúlt 3-4 évben tendenciáit figyelembe véve mit mondhatunk, sikeresek a magyar termékek?

Én azt gondolom, hogy nagyon. Erre talán a legjobb példa, hogy az év elején újraindítottuk a „Vedd a hazait! Védd a hazait!” kampányunkat. Az elmúlt 3 évben 400 millió forint értékű kampányt kaptak a hazai termékek. Ezek integráltan az outdoor elemektől a szponzorációig, TV és PR kampányokat is magukba fogalják, miután a Covid alatt hihetetlen sikereket ért el, ám azóta is hivatkozási alap.

Akkor az aktivitást a drámai gyorsasággal változó körülményekre reagálva hirdettük meg, amelynek kitűzött célja volt többek között a hazai munkahelyek megőrzése, a gazdasági nehézségek enyhítése. Mindez kézzelfogható sikereket ért el, így többek között mozgalommá terebélyesedett a kampány. Sőt, akkor mintegy 100 cég csatlakozott a kampányhoz, amelyekből nagyon sok azóta védjegyhasználó is lett. Ám még talán

ennél is beszédesebb, hogy 2020-ban összesen 178 védjegyhasználó volt, míg az elmúlt év végén ez a szám már elérte a 230-at.

Úgy hisszük, a „Vedd a hazait! Védd a hazait!” most is hathatós segítséget nyújthat a partnereinknek, amelynek lényege a Magyar Terméknél meglévő tudás, illetve a védjegyhasználók által felépített közösség ereje. Mára ugyanis a Magyar Termék olyan, a tagjai révén a hazai piac megkerülhetetlen együttműködő szervezetévé vált, ahol a marketing terén rendkívül hatékonyan lehet dolgozni. Mindezeknek köszönhetően a védjegyek valódi iránytűvé váltak a fogyasztók számára.