Kifli.hu: Naponta több forinttal nő a tejtermékek ára
InterjúA Kifli.hu gyorsabban növekszik, mint az online kereskedelmi versenytársak. Ez a sajátos működési modellnek, a vásárlói igények rugalmas kiszolgálásának köszönhető. Az évi 30 százalék feletti bővülést az árstop sem változtatta meg, nem jellemző, hogy vásárlóink bespájzolnának az olcsóbb termékekből – nyilatkozta a Növekedés.hunak Klekner Péter, a Kifli.hu vezérigazgatója.
Hogyan látja a pandémia után az online kereskedelem helyzetét? Nőtt a megrendelők száma?
Kicsit bonyolult a helyzet. Voltak ugyanis vásárlók, aki a pandémia következtében kényszerből vásároltak az online kereskedelemben. Ők a lezárások után döntő részt visszatértek a hagyományos kereskedelemhez, csak nagyon kis részük maradt az online térben.
A második csoportba azok tartoznak, akik időnként a koronavírus-válság előtt is vásároltak online. Az ebbe a csoportba tartozóknak már nagyobb része maradt az online bevásárlás mellett, mert rájöttek annak előnyeire.
Végül van az a vásárlói csoport, amely korábban is online vásárolt be, nekik megmaradt ez a szokásuk.
Korcsoportok szerinti összetétel mit mutat önöknél?
Nagyon vegyes a vásárlók korcsoport szerinti megoszlása: a fiataloktól a nyugdíjasig minden korosztály megtalálható nálunk. Az új vásárlók összetétele is hasonlóan vegyes.
Az idősebb új vásárlókat igyekszünk azzal is segíteni, hogy eleinte, amikor még esetleg nem tudják használni a webfelületet, telefonon is leadhatják bevásárló listájukat.
Milyen tendenciát lát a bevásárlások számának alakulásában?
Évről-évre folyamatosan nő a szolgáltatásunkat igénybe vevők száma, idén például 30 százalék feletti bővülést mutat ez a szám, és arra számítunk, hogy ez a bővülési tempó továbbra is megmarad. Az a tapasztalat, hogy az online piac növekedését – szolgáltatásunk jellegéből adódóan – mindig meghaladjuk legalább 10 százalékponttal.
Klekner Péter, a Kifli.hu ügyvezető igazgatója
Hogyan látják az élelmiszer áremelkedés hatását, tempóját, illetve látszik-e forgalmukban a hatósági áras termékek forgalmának esetleges növekedését?
A beszállítóink által kért termelői árakban nincsenek ugrásszerű változások, inkább azt mondanám, folyamatos a beszerzési árak növekedése, amelyet mi általában elfogadunk, mert tudjuk, hogy a termelők létét veszélyeztetné a nyomott ár kikövetelése.
Az árstop speciális helyzetet jelent, amelynek célját értjük. Ez azonban a beszállítókat nem érinti, a keletkezett esetleges veszteség a kereskedőt terheli. A forgalom növekedése az árstoppos termékek esetében alig jelentkezett, illetve az intézkedés meghosszabbítása előtt kismértékben nőtt az igény irántuk, de aztán az irántuk mutatkozó igény visszatért a normál szintre. Amit még látunk, hogy vannak, akik korábban prémium terméket vásároltak, az áremelkedés következtében azonban átváltottak az olcsóbb, helyettesítő termékre.
Mennyire látják fenntarthatónak az árstopos termékek árát?
Hosszú távon számunkra nem fenntartható ez az állapot, veszteséget okoz a cégnek.
Nagyságrendileg hány százalékkal lennének a Kifli.hu-n drágábbak ezek a termékek árkorlát nélkül?
A február 1. előtti árakhoz képest a hústermékek most nagyjából 15%-al lennének drágábbak.
Milyen élelmiszerinflációt tapasztaltak az elmúlt egy évben?
Bevallom nem számoltuk ezt, mi mindig igyekszünk rugalmasan reagálni a vásárlói igényekre. A magyar piacra nem nagyon jellemző az árak gyors változása, mert általában hosszabb távra szerződnek a kereskedők a partnerekkel.
Nálunk ez másként van, napi, illetve heti szinten szerződünk. A leggyorsabban a tejtermékek ára emelkedik, naponta néhány forintot.
Tapasztalnak-e élelmiszerhiányt, hogy bizonyos termékek időlegesen nem kaphatók?
Hallottunk arról, hogy voltak termékek, amelyek eltűntek a polcokról, de a készletbeszerzési részlegünk jó munkájának köszönhetően nálunk ilyen nem fordult elő. Voltak persze termékek, mint például az étolaj és a liszt, amelyek esetében számítani lehetett a hiányra, ezért azokat előre betároltuk, így mindig ki tudtuk szolgálni vásárlóink igényeit.
Az orosz-ukrán háború kitörésekor tapasztaltak felvásárlási lázat?
Alig valamit, a pandémia kitörésekor sokkal nagyobb volt felvásárlás.
Ennek talán az volt az oka, hogy semmiféle termék nem tűnt el az üzletek polcairól.
Nemrég változott az online árkommunikációs törvény. A kifli.hu hogyan oldotta meg ezt a helyzetet?
Mindig igazodunk az aktuális törvényi keretekhez, vagy törekszünk még progresszívebbek lenni. Most is lehetővé tettük a vásárlóinknak, hogy továbbra is élvezhessék az eddig megszokott árakat. A honlapunk menüsorán, a hírleveleken és weboldalakon is változtattunk, de a lényeg maradt, a vásárlónk jó ár-érték arányban tud bevásárolni, ezt ezután is megtalálja nálunk. Bevezettünk egy mindenki számára jól felismerhető lángocska ikont, ez jelzi a kiváló ajánlatot.
Hány országban van jelen a Kifli.hu anyavállalata?
A cseh anyacég után a budapesti Kifli indult másodiknak. Azóta a német és osztrák cég is elindult, a nyárra tervezik a román és olasz indulást már Sezamo néven, és Spanyolországban is áll már a raktár, ott is nagy a készülődés.
Amikor megjelent a Kifli.hu Magyarországon, nem volt hasonló méretű online kereskedelmi vállalkozás korábban a hazai piacon? Mik voltak a tapasztalataik, mennyire volt nehéz kiépíteni vásárlóközönséget?
Nem voltunk egyedül a piacon, de nagyon más szemlélettel érkeztünk a játékba, és ez tetszett a vásárlóknak.
Az időzítés is szerepet játszott, hiszen a Kifli indulása egybeesett a covid világjárvány hazai tetőzésével, ami egyszerre volt jó és rossz, hiszen az ugrásszerű növekedés az igény oldalon hatalmas munkát jelentett egy induló cégnek a teljesítésben. Minden területnek a tervezettnél sokkal gyorsabban kellett fejlődnie, nőnie.
Milyen volt a marketing kampány esetleg nagyságrendileg mennyibe került?
Az említett okból kifolyólag semmi nukleárisra nem kell gondolni, a Kifli hire szájról szájra terjedt, nyilván a hagyományosnak mondható marketing stratégiák mellett. De a vásárlóink szerint a mai napig a legerősebb kampányunk az autóink a városban és az egymásnak minket ajánló elégedett ügyfelek.
Persze a flotta pénzbe került, de itt már keveredik a logisztikai és a marketing költés.