Határon átnyúló fizetések: lépéskényszerben a szolgáltatók
PénzügyA globális gazdasági kapcsolatok élénkülése a nemzetközi fizetési tranzakciók piacán is egyre inkább érezteti hatását. Az ügyfelek – legyen szó akár magánszemélyekről, állami intézményekről vagy vállalatokról – a belföldi tranzakciókhoz hasonlóan, a határokon átnyúló fizetési műveletek esetében is átlátható, gyors és biztonságos megoldásokat várnak el. Ennek ma még nem könnyű megfelelni: a fintech cégek számára jelenleg ez az egyik olyan terület, ahol meg tudják szorongatni a klasszikus pénzügyi szolgáltatókat.
A határokon átnyúló fizetések kérdése már hosszú évek óta foglalkoztatja a pénzügyi szolgáltatókat, ám mára olyan szinteket ostromol ez a piac, ami korábban elképzelhetetlennek tűnt. A fintech szolgáltatók, valamint az új fizetési felületek megjelenésével nagyon hirtelen nyílt ki a világ.
Sokatmondó adat, hogy szakértők erre az évre már 156 ezer milliárd dollárra becsülik a várható globális, határon átnyúló fizetési forgalmat, amelyen a különböző szolgáltatók osztoznak.
De mit is értünk határon átnyúló fizetések alatt? Ide tartozik minden olyan fizetési tranzakció, amelynek a kiindulási helye és a végpontja két különböző országban található, történjen az magánszemélyek, vállalatok, állami vagy civil szervezetek esetleg épp bankok és elszámoló intézmények között. A tranzakciók lebonyolítása több csatornán keresztül is lehetséges: éppúgy lehet szó egyszerű banki utalásról, mint elektronikus pénztárcán- vagy bármilyen újgenerációs platformon keresztül történő fizetésről, vagy akár készpénz küldéséről is. A határon átnyúló fizetések gyors fejlődésének előnyeit könnyű azonosítani: a gyors nemzetközi pénzmozgás fűti a globális gazdaság növekedését éppúgy, mint a világkereskedelmet, és persze hozzájárul a pénzügyi szolgáltatások színvonalának emelkedéséhez is.
Az is nyilvánvaló viszont, hogy itt sok szempontból jóval komplexebb folyamatról van szó, mint az egyszerű belföldi tranzakciók esetében. A tranzakciók összetettsége együtt jár a magas költségekkel, a korlátozott hatékonysággal, és persze az időbeni bizonytalansággal, valamint a biztonsági kockázatokkal is. Összességében négy fő problémát lehet azonosítani a határon átnyúló fizetési műveletekhez kapcsolódóan: az első a magas költségszint, a második a lassúság – hiszen egy külföldre irányuló egyszerű utalási tranzakció akár több napot is igénybe vehet –, a harmadik a korlátozott elérés, a negyedik pedig az átláthatóság hiánya, vagyis az, hogy lehetetlen, vagy nagyon nehéz azonosítani az adott tranzakció pontos költségeit, folyamatát.
Ha a szolgáltatók és az ügyfelek szempontjából külön-külön vizsgáljuk a kérdést, hasonló következtetésre juthatunk. A pénzügyi intézmények szempontjából nagyon megdrágítja a szolgáltatást az, hogy számos bonyolult szabályozásnak meg kell felelniük, miközben a partner szolgáltatókkal folytatott együttműködés együtt jár extra költségekkel is. Az egységes, közös nemzetközi szabályozás hiánya emellett tovább bonyolítja a folyamatot, miközben a hosszú átfutási idők a szolgáltatással kapcsolatos bizonytalanságot is növelik.
Ha az ügyfelek szempontjából vizsgáljuk a kérdést, a problémák sokban hasonlók: számukra is gondot jelent a magas költség és a meghatározhatatlan időigény éppúgy, mint a bizonytalanság: sokszor nem tudják, hogy pontosan mikor, és pontosan mennyi pénz ér célba, részben az egyes szolgáltatók által alkalmazott, eltérő átváltási árfolyamok miatt.
Egyértelmű, hogy az ügyfelek gyors, biztonságos, és átlátható megoldásokra vágynak a határon átnyúló fizetési tranzakcióiknál is, valamint arra, hogy választhassanak az egyes csatornák és fizetési megoldások között
– véli Racskó Tamás, a Mastercard üzletfejlesztési menedzsere. Ennek az igénynek a pénzügyi szolgáltatók akkor tudnak megfelelni a fizetéstechnológiai cég szakértője szerint, ha alkalmazkodnak a mai, hiperszinten összekapcsolt valósághoz, átláthatóvá teszik a tranzakciók időzítését és költségeit, és megoldják azt, hogy egy nemzetközi fizetési tranzakciót is hasonlóan könnyen végre lehessen hajtani, mint egy egyszerű belföldi utalást.
Az elmúlt években egyre nyílt az olló a bankok által nyújtott szolgáltatások színvonala és az ügyfelek elvárásai között.
A gombamód szaporodó fintech megoldások közben egyre jobban fenyegetik a hagyományos pénzügyi szolgáltatók piacát: egyes becslések szerint a bankszektornak 2025-re 280 milliárd dollárnyi bevételkiesése keletkezik majd az új szereplők megjelenése miatt.
A fizetési megoldásaival több mint 50 éve a piacon lévő Mastercard 2017 óta jelentős befektetéseket eszközölt annak érdekében, hogy gyorsabb, olcsóbb és átláthatóbb megoldást nyújtson a nemzetközi fizetési tranzakcióknál
– hangsúlyozta Racskó Tamás.
A Mastercard Cross Border Services szolgáltatása ma már több mint száz országban működik és széles körben elérhető. Ötvennél több deviza átváltását teszi lehetővé, miközben a világ népességének 90 százaléka számára elérhető.