Ausztrália első technológiai milliárdosainak tanulságos története
SikerEgy elkallódott levélnek köszönhető, hogy megalakult az Atlassian nevű szoftvercég, amely milliárdossá tette tulajdonosait.
Scott Farquhar, ausztrál vállalkozó a főiskola befejezése után pályázatot nyújtott be az ország egyik legfontosabb katonai intézményébe. Az Ausztrál Védelmi Erők Akadémiájának levele azonban, amely felajánlott számára egy állást, elveszett a postán.
Mire a levél két hónap késéssel megérkezett Scott otthonába, ő már eldöntötte, hogy inkább egyetemre megy.
Ennek az elkallódott levélnek köszönheti, hogy elindulhatott azon az úton, amely Ausztrália első technológiai milliárdossá tette.
„Ha a levél hamarabb megérkezik, a történet másképpen alakulhatott volna” mondja a ma 39 éves Scott.
Tulajdonképpen egyetlen hitelkártyával a zsebében, barátjával, Mike Cannon-Brookes-szal 2002-ben alapították meg az Atlassian vállalkozást. Az amerikai Nasdaq tőzsdén jegyzett vállalatot ma 7500 milliárd forintnak, a két alapító vagyonát közel 2100-2100 milliárd forintnak megfelelő értékre becsülik.
Scott, aki Sydney egyik munkáskerületében nőtt fel, mindig érdeklődött a számítógépek iránt.
„Egy éjszaka álomba sírtam magam, mert egy barátomnak volt számítógépe és én is akartam egyet” mondja.
Szülei végül vásároltak neki egy használt gépet. Egy év munkájába került, mire munkára tudta fogni. A programozáshoz csak később jutott el. Scott akkor találkozott Mike-kal, amikor Sydney-ben, a New South Wales Egyetemen számítástechnikát és üzleti ismereteket tanultak.
A diploma megszerzése után a két barát úgy döntött, saját lábukra állnak.
Céljaik egyszerűek voltak: ne kelljen öltönyt viselni és évi több, mint 10 millió forintnak megfelelő pénzt kell keresni.
Körülbelül ez volt az az összeg, amennyit a nagy bankok és könyvelő vállalatok ajánlottak évfolyamtársaik számára.
„Akkoriban egy egyetemi albérletben éltem és minden nap húsos nokedlit ettem” mondja Scott. „Sok veszíteni valónk nem volt”.
Egy „rettenetes” technológiai szolgáltató vállalatnál eltöltött, rövid időszakot követően átálltak az üzleti szoftverek készítésére. Eleinte nehezen kaptak megrendeléseket. Főleg azoktól tudtak szerezni, akiket korábbról ismertek. A 2003-as évben azonban egy fax érkezett az American Airlines légitársaságtól. Egy igazi megrendelés. Az üzenet még ma is ott lóg Scott irodája falán, Sydneyben.
Ez volt az a pillanat, amelyet Scott „az ügyfelekért folytatott kézitusa” végének nevez. Megnyílt az út a görög istenről, Atlasról elnevezett az Atlassian vállalkozás jövője felé. „Fordulóponthoz érkeztünk és tudtuk: sikerült megcsinálnunk” mondja.
Scott a vállalkozás növekedésének sikerét részben értékesítési modelljüknek tulajdonítja. Azáltal, hogy termékeiket online elérhetővé tették, az üzleti szoftverek értékesítését a golfpályáról közvetlenül az ügyfelekhez helyezték át. Mindez azt jelentette, hogy az Atlassian, amely tavaly több, mint 300 milliárd forintnak megfelelő bevételre tett szert, olyan piacokra jutott el, amelyeket hagyományos kereskedelmi módszerekkel nem érhetett volna el.
Ma a terméküket alkalmazó több ezer vállalat között ott van a Coca-Cola, a Twitter és a Visa is.
A vállalkozás növekedésével 2010-ben sikerült tőkéjüket több, mint 18 milliárd forintnak megfelelő külső forrással bővíteni. Az Atlassian részvényeit 2015-ben bevezették az amerikai Nasdaq tőzsdére.
A bevezetés napján Scott és Mike több kollégájával jelen volt a tőzsdenyitás pillanatában, amikor váratlanul megjelent felesége és három gyermeke is. „Nagyon megható pillanat volt számomra” mondja Scott. Az eseményt követően a Times Square egyik éttermében pizzával és olcsó pezsgővel ünnepeltek.
Az Atlassian egy sikertörténet, amely makulátlannak tűnik. Egy szerény forrással megvalósított, bizonytalan ötlet, amely Ausztrália egyik legmagasabbra értékelt technológiai exportcikkévé vált. Scott azonban határozottan leszögezi: a fejlődés nem volt mindig zökkenőmentes.
"Több, mint 17 év munkájába került a vállalkozás felépítése, semmiképpen sem tekinthető könnyen jött sikernek. Az évek során számos hibát követtünk el. Túl későn indítottuk a termékeket, legutóbb pedig ki kellett dobnunk egyet, mert nem élt meg a piacon”.
Nincs kétség azonban Scott elkötelezettsége iránt.
Még afrikai nászútját is megszakította, hogy visszarepüljön Sydneybe egy üzleti probléma megoldása érdekében.
„Több évembe került, hogy elfogadtassam mindezt a feleségemmel” mondja.
A Constellation Research technológiai elemzője, Ray Wang szerint Scott és Mike közeli barátsága is fontos összetevője az Atlassian sikerének.
Scott azt mondja: ő maga és Mike, aki szintén 39 éves és társvezérigazgató címet visel – kiegészítik egymást. Túl azon, hogy közösen irányítják a 3 ezer alkalmazottat foglalkoztató vállalatot,
Ausztrália két legdrágább otthonában egymás szomszédjai is. Scott háza több, mint 14 milliárd forintnak megfelelő összegbe került.
A két, Sydney kikötőmenti épületet elválasztó sövény egy átjárója lehetővé teszi, hogy a két család gyermekei együtt játsszanak.
A jövőt illetően Ray Wang úgy véli: a két alapító legnagyobb harca a váratlan ajánlatok elhárítása tekintetében várható.
Scott szerint a jövő legnagyobb kihívása a vállalat igényeinek megfelelő képzettségű szakemberek biztosítása. Az ausztrál kormánnyal olyan megoldás kialakításán dolgozik, amellyel a legkönnyebben lehet külföldi tehetségeket hívni az országba. Építeni akar egy új technológiai negyedet Sydeyben, egy olyan központot, amely reményei szerint „világító toronyként” vonzza majd az embereket Ausztráliába.