Miért veszélyes, ha nagyvállalati vezetők bálványokká válnak?

Siker2019. jan 31.Növekedés.hu

Meghatározó nagyvállalatok vezérigazgatói ma már nemcsak a gazdagság és a siker példaképei, hanem guruként kormányokat, kultúrát, gazdaságot, jövőképet, gondolkodásmódot befolyásoló tényezőkké váltak. Veszélyes következményekkel járhat a cégvezetők bálványozása.

A vezérigazgató elnevezés egyes óriásvállalatok esetében már jóval túlnőtt egy-egy cég vezetésén: a legkarizmatikusabbak már nem egy vállalatot, hanem egy értékrendet és gazdasági-kulturális stratégiát képviselnek, és komplett jövőképet, gondolkodásmódot vázolnak fel, és így hatnak a társadalomra.

A Facebook, az Amazon, az Apple és a Tesla vezérek ennek a mentalitásnak a legismertebb képviselői, akikből mára szuperhős vált, és az úgynevezett vezérigazgatói értékminta a mindennapi életbe is beköltözött.

A "mágikus guruként" is befolyást gyakorló ügyvezetők már nem csak a vállalat termékeit és szolgáltatásait szeretnék képviselni, hanem társadalmi, gazdaságpolitikai döntésekre szeretnének befolyást gyakorolni, kulturális ikonná válni.

Mark Zuckerberg, Tim Cook és Jeff Bezos

Ez a kor az úgynevezett vezérigazgatói (CEO) társadalomra kezd hasonlítani, amelyben a cégvezetők elvei mutatják az utat akár a politikusok számára is

– mindez a CEO-társadalom című sikerkönyvben megfogalmazott fő tétel, amely leginkább az USA-ban kialakult társadalmi jelenséget vesz górcső alá. A szerzők Dr.Peter Bloom és Carl Rhodes társadalomkutatók és egyetemi professzorok a brit Open University-n, illetve a sydnes-i UTS Business School-ban. Könyvükben nem kevesebbet állítanak, mint hogy napjaink vállalatvezetési gyakorlatának terjedése és begyűrűzése a mindennapi életbe drámai hatással van a világunkra, üzleti retorikával ugyanis nem lehet globális problémákat megoldani. A társadalompolitikához és a kultúra kialakításához ugyanis sokkal összetettebb módszerekre van szükség a sok esetben rövid távú vállalatvezetői gondolkodásmódnál. A felsővezetői-kultúra támadás a modern psziché átformálására, amely nem csak a vállalatok és intézmények megszerzésére irányul, és alapjaiban szeretné átalakítani a világképet.

Azt sulykolja belénk, hogy álmaink, vágyaink, céljaink kizárólag költség-bevétel elemzés útján érhetőek el, a saját profit maximalizálás a fő cél az életben a többiek kárára is.

Példaként a Trump-adminisztráció döntéseit elemezve a szerzők arra jutottak, hogy

sokszor veszélyes úgy vezetni egy országot, mintha egy vállalat lenne.

Azonban még mindig sokakban él a hit, hogy a vállalkozók és az üzleti titánok majd megmutatják nekünk, hogyan léphetünk a gazdasági, politikai, és társadalmi haladás útjára. A szerzők szerint a CEO-k kvázi misztikus tudása gurukká emelte őket, és arra csábítanak, hogy modern hitüket beléjük vessék, mivel az egyéni és kollektív megváltást is az ő tudásuk és gyakorlatuk hozhatja el. Árulkodó jel, hogy a hősies vezérigazgatók iránt érzett tisztelet még akkor is kitart, amikor a szabadpiac dogmájába vetett hit már erősen az elhasználódás jeleit mutatja, és egyes CEO-k látványos (etikai) hibákat vétenek. Az ügyvezetők bálványozása azonban hamis és aggasztó, egyben a késői kapitalizmus egyik legzavarosabb és legalapvetőbb ellentmondását képviseli. A CEO-társadalom című kötet arra vállalkozik, hogy felemelje a hangját az ügyvezetői fanatizmussal szemben, és a felsővezető-imádat világméreteket öltött jelenségének gyökereit megmutassa.

SIKERSZTORIK
100% pszichológia: Ebben rejlik a Facebook, Snapchat és az Instagram sikerének titka
A Facebook több mint 2 milliárd, az Instagram 800 millió felhasználóval büszkélkedhet, a Snapchat-et pedig körülbelül 180 millióan használják naponta. Valójában miért kapnak ezek az alkalmazások ekkora figyelmet? Összegyűjtöttük az öt legfontosabb okot.
Siker2018. feb 15.
Mit tennének a milliárdosok, ha mindenüket elvesztenék?
Bill Gates és Warren Buffett, akik egyébként hosszú ideje jó barátok, megosztották gondolataikat arról, mit tennének, ha mindenüket elvesztenék és a nulláról kellene felépíteniük az életüket.
Siker2018. ápr 28.
Hogyan legyünk sikeresek a 20-as, 30-as, 40-es éveinkben - az Alibaba tulajdonosának jó tanácsai
„Az életben nem az számít, hogy mennyi mindent értél el, hanem az, hogy hogyan élted meg a kemény napjaidat és a hibáidat.” Mondta Jack Ma.
Siker2018. feb 20.
Michael Bloomberg: öt tipp, hogy sikeres vállalkozó legyen
Mindössze öt dologról van szó, ám ezek betartásával lett sikeres vállalkozó Michael Bloomberg, akit később New York polgármesterének választottak.
Siker2018. máj 10.
Kezdő vállalkozó? Akkor erre az öt dologra figyeljen!
Bármibe, és bármikor is vág bele az ember, vannak általános szabályok, amelyek betartása nagy segítséget jelent a kezdő vállalkozónak. Mutatjuk, mit tart a legfontosabbnak egy sikeres vállalkozó, a JÓKENYÉR pékség tulajdonosa, Ludwig Klára.
Siker2018. nov 8.
Soros után ő a második leggazdagabb magyar
Thomas Peterffy, vagyis Péterffy Tamás 15-18 milliárd dollárra becsült vagyonával a világ 57. legtehetősebb embere.
Siker2019. jan 12.
Egy fiatal srác 100 millió fontos sportruházati márkát rakott össze Nagy-Britanniában
Nehéz elképzelni, hogy az alapításkor 19 éves Ben Francis-nak honnan volt ideje és energiája létrehozni és vezetni a Gymshark-ot.
Siker2018. okt 18.