8-10 milliárd dózis vakcinát kell biztonságosan leszállítani

Elemzések2020. dec. 11.Haiman Éva

Csak a következő évben legalább 8-10 milliárd dózis Covid-ellenes vakcinát kell világszerte célba juttatni, ami egészen újfajta kihívások elé állítja nem csak a kormányokat, de az ampulla- és csomagolóanyag-gyártóktól a szállítmányozó és logisztikai cégeken át a légitársaságokig a lánc összes szereplőjét.

Bármelyik Covid-vakciná(k)ból is vásárol egy ország, azok leszállítása és eljuttatása az orvosokhoz komoly logisztikai kihívás lesz. Az oltóanyagok mindegyike hőmérséklet-érzékeny, nagyobb részüket ugyan elegendő 2-8 fok között tárolni, de annak a 8-10 milliárd adagnak a 30 százaléka, amit a gyógyszergyárak a jövő évben gyártani terveznek, -70 fok feletti mélyhűtést igényel. Ennek a hatalmas vakcina-mennyiségnek a felét ráadásul légi úton kell a gyártási helyről a célországba eljuttatni, ami ismét nem kis feladat – derült ki a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság Gyógyszeripari Tagozatának online mini konferenciáján.

Ami a hűtési lehetőségeket és kapacitásokat illeti, a hőmérsékletszabályozós légi szállítmányozási megoldások világszinten meghatározó szereplője, az Enviotainer globális menedzsere, Balkányi Ákos elmondta: megnövelték az úgynevezett aktív – egy adott hőmérsékletet bármilyen hosszú ideig tartani képes – konténereik számát.

Ezek saját akkumulátorral és hűtőrendszerrel rendelkeznek, és ugyanúgy használhatók a fagypont feletti, mint az akár -70-80 fokos hőmérsékletet igénylő áru szállítására is. A cégnek már több mint 5 ezer ilyen szállítóeszköze van, de a svédországi gyárban még további konténereket tudnak gyártani. Ezek azért is speciálisak, mert helytakarékosan lehet őket a repülőgépekben elhelyezni, ami lényeges szempont most, amikor a légi személyszállítás gyakorlatilag megállt, így kiestek az ottani áruszállítási kapacitások.

Kossuth Józseftől, a Budapest Airport cargo-vezetőjétől megtudtuk: a légi utasforgalom a világban 90 százalékkal esett vissza, márpedig a légi úton szállítandó áruk körülbelül 40 százalékát jellemzően utasszállító gépek gyomrában utaztatták. Nagyon komoly kapacitás esett ezzel ki, ez rendkívüli módon megnövelte a szállítási költségeket, 10-15-szörös áron lehetett csak kapacitásokat szerezni. Az árak most kezdenek visszatérni a normál szintre, bár még mindig felette vannak a járvány előtti szintnek, de a helyzet kezd normalizálódni – közölte Kossuth József. Hozzátette: a légi áruszállítás iránti igény hatalmas, a tavaszi átmeneti visszaesés után csúcsokat dönt a cargo: Budapesten csak novemberben rekord mennyiségű, majdnem 14 tonna áru fordult meg.

A Budapest Airport cargo-vezetője azt is elmondta, hogy a Covid-vakcinákkal kapcsolatos logisztikában nagy jelentőségű az idén átadott Cargo City,

ahol a 15-25 és 2-8 fokos tárolók mellett mínusz 15-25 fokos helyiségeket is kialakítottak. Ezek több tucat raklapnyi árut képesek befogadni, innen mennek, ide érkeznek az általános gyógyszeripari légi szállítmányok is.

A csomagolóanyag-gyártók számára nem csak komoly kihívás, de óriási lehetőség is megtalálni a legmegfelelőbb megoldásokat a vakcinák biztonságos szállítására.

Mint Fekete Marietta, a DHL vezető munkatársa elmondta, eddig nem nagyon voltak olyan dobozok, konténerek, amelyek képesek lettek volna tartósan biztosítani az extrém hűtést.

De éppen a napokban kapott tájékoztatást az egyik svájci konténergyártó partnerüktől, hogy több mint 100, -70 fokos hőmérsékletet biztosítani képes passzív konténert helyeznek forgalomba, ami minden beavatkozás nélkül 120 óráig tartani tudja ezt a belső hőmérsékletet.

A többi csomagolóanyagoknál hasonló fejlesztések zajlanak, az egyes vakcinák eltérő hőmérsékletű tárolást igényelnek, erre különféle megoldásokat kell most nagyon gyorsan találni.

A DHL-nél, mint mondta, a 2 és 8 fok között tárolandó, illetve a csak mélyhűtést igénylő vakcinák fogadására minden feltétel adott, amiben fejlesztésre volt és van szükség, az az ultra alacsony hőmérsékletet kívánó oltóanyagok kezelése.

Erre több raktárt is kialakítottak, legutóbb Hollandiában, de vannak már hasonló life-science központjaik Belgiumban és Olaszországban is, az európai szállításokra már raktározási szempontból is elég jól felkészültek.

Fekete Marietta is megemlítette a DHL és a McKinsey közös Fehér könyvét, amelynek kapcsán a növekedés.hu megírta: ahhoz, hogy a Földön mindenhová eljusson 10 milliárd dózis a Covid-19 vakcinákból, körülbelül 200 000 raklapra, 15 millió hűtődobozra és 15 000 repülőútra lesz szükség.

Mivel az első koronavírus-oltónyagokat várhatóan még ebben a negyedévben engedélyezik, a logisztikai szolgáltatóknak gyorsan létre kell hozniuk a megfelelő orvosi ellátási láncokat, hogy világszerte biztosítani tudják az összességében várhatóan több mint tízmilliárd adag szérum célba juttatását.