A recesszió őket nem érinti - Az óriási bajban is meggazdagodnak
ElemzésekA technológiai cégeknél és a luxusmárkáknál még krízis idején is jól megy az üzlet.
Az infláció és az energiakrízis árnyékában sokan rettegve készülnek az év hátra lévő részére. Nem csak nálunk: az Egyesült Királyságban azután, hogy októberben a rezsi díjak jelentősen nőni fognak a számítások szerint százezrek fognak annyira lecsúszni anyagilag, hogy már csak a legalapvetőbb termékeket tudják majd megvenni.
A felső tízezret viszont a krízis szele nem érte el. Az átváltva 3,8 millió forintos luxustáskákat is gyártó francia Hermèsnek rég volt olyan jó éve, mint a mostani.
Az első félévben 23 százalékkal nőtt a forgalmuk a tavalyi évhez képest. Nem csak Európában és az Egyesült Államokban. Kínában a szigorú járványügyi lezárások ugyan megrázták a gazdaságot, a luxuspiac júniusban már feléledt. Amikor Sanghajban véget ért a két hónapos korlátozás, a nyitás után volt olyan pláza, ahol a Hermès, a Louis Vuitton és Dior boltjaiban egyetlen nap leforgása alatt
átváltva több mint 57 millió forintot költöttek el a lelkes kínai vásárlók.
Persze hihetnénk, hogy a válság egyszerűen csak lassabban gyűrűzik be a jómódú családokhoz.
Akárhogyis a Hermès vezére Axel Dumas a napokban elárulta, hogy nyomát se látják a lassulásnak, még úgy se, hogy idén a termékeiknél jelentős áremelést hajtottak végre.
Hasonló tapasztalatai vannak a többi nagy luxusipari vállalatnak, így például a Louis Vuitton és a Dior tulajdonosának az LVMH-nak, akár csak a Gucci márkát birtokló Kering csoportnak. Jelenleg az egyetlen komolyabb problémájuk, hogy annyi megkeresést kapnak, amennyit nem bírnak rögtön kiszolgálni.
Néhány luxusipari vállalat forgalma az adott év első felében (millió euró)
2020 | 2021 | 2022 | |
Hermès | 2488 | 4235 | 5475 |
Kering csoport | 5378 | 8047 | 9930 |
LVMH csoport | 18 393 | 28 665 | 36 729 |
Forrás: saját gyűjtés
Aki abban a szerencsés helyzetben van, hogy megengedhet magának egy több milliós kiegészítőt és esetleg gyémántberakásos órát, vagy arannyal díszített bőrtáskát akar venni, annak időben kell rendelnie.
A várakozási listák egyre hosszabbak.
A dúsgazdagok vásárlási láza minden bizonnyal a COVID lecsengésének is köszönhető. Most hogy végre szabadon utazhatnak, sokuk belevágott egy európai vásárlási útba. Az amerikaiak körében már csak azért is vonzó az öreg kontinens, mert idén gyengült az euró.
Az árfolyam miatt olyan mintha minden le lenne árazva
mesélte lelkesen a Yahoo-nak egy amerikai turista Párizsban. A befektetők láthatóan bíznak benne, hogy a háború és a világgazdaság körüli bizonytalanságok se fogják megrengetni a luxusipart. Az emlegetett Hermès, illetve az LVMH részvény-árfolyama jól szerepelt az utóbbi hetekben.
A Hermés vállalat részvényárfolyama
Az LVMH csoport részvényárfolyama
Forrás: Google
A digitális térben nincs válság
Mivel üzleti modellt váltottak és a drágább modellek értékesítésére koncentrálnak, egyelőre az autógyárak is óriási profitokról számolnak be. Bár a növekedés.hu-nak Várkonyi Gábor piaci szakértő azt mondta: ahogy a válság egyre több helyen üti fel a fejét, a szektorban beindulhat egy lassulás.
A recesszió réme hiába kísért, egyelőre a technológiai cégek is jól bírják a gazdasági viharokat.
Pont ez az a szegmens, amely már a járvány idején is nőni tudott. Most pedig a Google anyacége felülmúlta az elemzői várakozásokat, amikor kiderült, hogy a második negyedévben 13 százalékos növekedést produkáltak a bevételeik pedig elérték a 69,7 milliárd dollárt. A reklámbevételek olyan jól pörögnek, hogy az év második felében is növekedést várnak.
Az internetes vállalatok között mások is jobban teljesítenek, mint ahogy arra az elemzők számítottak.
Az Amazonnál hiába hitték sokan, hogy az infláció miatt elmarad majd a vásárlási kedv: 7,2 százalékos növekedésről adtak számot a második negyedévben. A netes áruházak a jelek szerint egyébként is jól bírják a válságokat. Várkonyi Balázs, az eMAG ügyvezetője korábban elmondta a lapunknak: ők például a nyár elején 2022-re 10-20 százalék körüli bővüléssel kalkuláltak.
Régi példák
Ha kíváncsiak vagyunk, hogy esetleg egy elhúzódó recessziós időszakban, mely iparágak teljesíthetnek jól akkor érdemes egy pillantást vetni a 2008-as válságra is.
Ez alapján a krízis idején, aligha meglepő módon a diszkontboltok és az alapvető szükségleti cikkek gyártói viszonylag biztos lábakon szoktak állni. Akár csak azok a cégek, amelyek szervizzel vagy bármiféle szereléssel foglalkoznak. Amikor ugyanis lejtmenetbe kerül a gazdaság, az emberek hajlamosak elnapolni az új termékek vásárlását. Helyette pedig inkább megpróbálják elnyújtani a meglévők élettartamát.