A Vissza a jövőbe című film miatt lett ez az autó a filmforgatások kedvence
ElemzésekA DeLorean az amerikai filmipar egyik legnépszerűbb autója, ami a Vissza a jövőbe című filmtrilógia miatt vált halhatatlanná.
Az elmúlt hetekben számos amerikai klasszikusról közöltünk cikkeket, viszont egyikük sem volt olyan kultikus, mondhatni, filmipari legenda, mint a DeLorean. Az autót a General Motors egyik kiábrándult mérnöke és menedzsere álmodta meg, ami, bár nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, az USA filmiparának egyik halhatatlan autócsodájává vált.
John DeLorean és az etikus sportautó
A DeLorean Motor Company-t John Z. DeLorean autóipari mérnök és menedzser alapította, aki pályafutása során a Chryslernek és a Packardnak is tervezett autókat. Ezt követően a General Motors-hoz került, ahol a Pontiac GTO megalkotásával hatalmas elismerésnek és sikernek örvendett.
Az idő múlásával megelégelte, hogy a mind a GM, mind pedig a többi márka járműveit a tervezett elavulás elvei szerint építették, ezért elhatározta, hogy megalapítja saját márkáját, ahol „örökéletű” autókat fognak gyártani. DeLorean döntését nem mondhatjuk egyedi esetnek.
Hozzá hasonlóan cselekedett Charles W. Nash is, a GM egyik elnöke, aki az autóipari óriást még 1916-ban hagyta ott, és alapította meg saját márkáját, a Nash-t.
A DeLoreant az amerikai piacra szánták, viszont Európában tervezték és gyártották
A DMC, vagyis a DeLorean Motor Company egyetlen modellt, a DMC–12-est forgalmazta, melynek nevében a „12” az eredetileg tervezett 12.000 dolláros fogyasztói árra utalt. Sajnos a termelés és a szállítás költségei sokat dobtak az áron, így a végleges újkori ára 25.000 dollárra növekedett.
Annak ellenére, hogy a DeLorean egy amerikai autó volt, a tervezés és gyártás számos részletét Európában vitelezték ki. A géptestet az olasz sztár-formatervező, Giorgetto Giugiaro vázolta fel, a sorozatgyártás pedig az észak-írországi Dunmurry városában kezdődött meg. Az autó erőforrását is európai alapokra helyezték: a Peugeot-Renault-Volvo 2.849 köbcentis V6-os motorjával szerelték. Sokan hibásan azt hiszik, hogy a géptestet alumínium elemekkel fedték be, pedig ez valójában szálcsiszolt rozsdamentes acél volt!
Kevesen tudják, de az alig 9.000 darab acélpanelekkel szerelt autó mellett 100 darab aranyborítású változat gyártása is tervben volt. Az American Express népszerűsíteni szerette volna az Aranykártyát, így megbízta a DMC-t, hogy készítsen el 100 darab, 24 karátos aranybevonatú autót, amit kizárólag a reklámkampányban emlegetett kártya tulajdonosai vehettek volna meg.
Végül csak két darab aranyozott DeLorean látott napvilágot, amiket az American Express 85.00 dollárért, két új Ferrari áráért vásárolt meg. Ez a mai árfolyam szerint 258.636 dollárnak és 38 centnek, nagyjából 84,9 millió forintnak felel meg.
A DeLorean bukása
A DMC–12-esek termelése 1981-ben kezdődött, ám a sorozatgyártás a következő évben le is állt. A mindösszesen két éven át kínált sportautó végzetét magas ára okozta, ráadásul az önmagában erősnek számító PRV V6-os motor a nehéz acélelemek miatt csak 130 lóerő leadására volt képes, így a DeLorean jóval lassabb és drágább volt, mint egy Chevrolet Corvette.
Az időgéppé alakított DeLorean 88 mérföld/ órás sebességnél képes az időutazásra
John nem törődött bele a bukásba, egyes állítások szerint kokainkereskedelemmel próbálta megmenteni a céget. Erről be is igazolódott, hogy igaz, mivel 1982 októberében 55 fontnyi, nagyjából 24,95 kg-nyi kábítószer birtoklásáért tartóztatták le. Két évvel később felmentették, ám a DeLorean Motor Company addigra már csődbe ment.
Az acéltestű sportautóról mára már talán teljesen meg is feledkeztünk volna, ha az 1985-ben bemutatott Vissza a jövőbe c. filmben nem kapott volna főszerepet. A történet szerint az időutazáshoz az autót 88 mérföld/ órás (141,6 km/h) sebességre kell gyorsítani. Ekkor működésbe lép a fluxuskondenzátor, amitől az autóra rögzített vezetékek ragyogni kezdenek. Ezt követően az jármű lángoló keréknyomok és fényvillanások kíséretében eltűnik.
„Anyuka, nekem ilyen autóm lesz” – és lett is!
Jelen pillanatban hazánkban öt darab DeLorean található. A cikk képein bemutatott példány gazdája, Ifj. Kemény Attila, videóinterjúnkban elmondta, hogy már gyerekként is nagyon tetszett neki a sirályszárnyas időgép, ezért elhatározta, hogyha felnő, szeretne egyet vásárolni:
Van nekem egy édesanyám, aki olyan nyolc éves forma lehetettem, amikor megnézette velem a Vissza a jövőbe trilógiát, amit akkor fel is vettünk videókazettára. Az első filmben van egy jelenet, amikor a Doki kiszáll a szállítójárműből és felszáll a füst (…), az nagyon-nagyon tetszett. Azt a három videókazettát fekete-fehéren néztem anno, és közöltem az édesanyámmal, hogy: Anyuka, nekem ilyen autóm lesz. Ha a fene fenét eszik is, én odáig fogok menni, hogy nekem ilyen autóm legyen.
Bár a legtöbb DeLorean menthetetlen állapotú, Attilának sikerült egy jó felújítási alapot választania
Az évek múlásával Attila nem hagyott fel álmaival, folyamatosan figyelte a DeLorean hirdetéseket. Végül egy kaliforniai példányra esett a választás, ami nagyszerű felújítási alapnak bizonyult.
Elmondta, hogy a gyár bezárásától John DeLorean 2005-ben bekövetkezett haláláig szinte lehetetlen volt alkatrészekhez jutni, ezért a tulajok vagy félretették autóikat, vagy megpróbálták házilag orvosolni a problémákat. Számos esetben ez utóbbit választották, viszont a „sufnituning” a legtöbb esetben balul sült el, az autók többsége menthetetlen állapotba került:
Hogyha valami meghibásodott, akkor vagy letámasztották azt az autót, (…) vagy elkezdődött a nagy amerikai tákolás. Utóbbi esetben van olyan autó, amit már menthetetlenné kókányoltak.
Facsavar van ebben, nem fluxuskondenzátor!
Attila elmondása szerint DeLoreanjének 1996-ban lettek üzemanyag problémái, amit akkori tulajdonosa nem tudott megszerelni, így az autót félretette, majd az idős Úr halálát követően az örökösök egy veterán autókra szakosodott aukciós háznak adták el, ahol irreális áron hirdették. Az autó kívül-belül jó állapotban volt, viszont a műszaki hibákat ők sem javították meg. A cég végül belátta, hogy ilyen állapotban az autót nem lehet eladni, ezért csökkentettek az áron, majd ezt követően Attila meg is vásárolta.
A videóban az is szóba került, hogy az észak-írországi gyárban az autók minőségével is probléma volt. A büszke tulajdonos elmesélte, hogy az autó átvizsgálása során a műszerfalat kibontották, amiben többféle különböző, például facsavart találtak. Szerinte lehetséges, hogy az autó így hagyta el a gyártósort, mivel a dolgozók olyan alkatrészeket használtak, amik épp rendelkezésre álltak:
A műszerfalat úgy rakták össze, hogy amilyen csavar a kezükbe akadt. Ha az facsavar, akkor facsavarral, ha lemezcsavar, akkor lemezcsavarral. Így-úgy-amúgy, amit találtak a gyárban, azt rakták bele.
Az efféle malőrök persze nem vesznek el az autó értékéből, a legtöbben érzelmi kötődés miatt vásárolnak klasszikusokat. A termelés érdekességei közé tartoznak az un. „barlangrajzok” is. Ezek Attila példányán is felbukkantak, az ajtókárpitok kibontásakor az ajtó belső lemezein is Ő is talált olyan feliratokat, amiket a dolgozók saját szórakoztatásuk kedvéért írtak a felső fémfelületekre.
Időgép a magyar utakon
Ahogy az a legtöbb veterán autó tulajdonosára igaz, Attila is csak jó időben hozza elő az autót. Tavasztól őszig számos találkozón részt vesz, ahol rendszerint nagy sikert arat.
A DMC-12 felülete au inox hűtőkével azonos anyagból készül
Az események látogatói nagy örömmel fogadják a Vissza a jövőbe c. film sztár autóját, rengeteg képet és videót készítenek az autóval. A rendezvényeken fény derül arra, hogy az „átlagemberek” sok dolgot rosszul tudnak az autóról. Vannak, akik hibásan azt feltételezik, hogy a géptestet alumínium panelekkel fedték be, mások pedig a fluxuskondenzátort keresik.
Attila elmesélte, hogy sokan megfogdossák a DeLorean elemeit, ami könnyen nyomot hagy rajta:
(…) ez rozsdamentes acél, tehát minden meglátszik rajta. Ez körülbelül olyan, mintha otthon odamennénk az inox felületű hűtőszekrényhez és szépen tenyérrel nekiállnánk tapicskolni. Innentől kezdve jön a jó tulajdonos, aki ezeket általában száliránynak megfelelően kicsit letörölgeti.
Hazánkban kevesebb, mint tíz darab DeLoreanról tudunk
Ha részletesebben is érdeklik a DeLoreanek el nem mondott titkai, vagy kíváncsi, hogy milyen élmény DeLoreant vezetni, nézze meg a Klasszik Kasztni róla készült videóját: