Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Az Alibaba influenszereket keres Európában - Már megkezdték a toborzást Lengyelországban

Elemzések2020. szept. 9.D.J.

A cégóriás Kínán kívül influenszerek segítségével nyerné meg magának a vevőket.

Az ázsiai netes boltosok lába alól a koronavírus se tudta kirántani a szőnyeget. Az egyik elektromos kerékpárokat áruló kínai kereskedő He Chong elárulta, hogy májusban az eladásai 1600 százalékkal nőttek az előző évhez képest. Európában az AliExpressen meghirdetett bringáit úgy viszik, mint a cukrot.

A legtöbb vevőm Németországban, Olaszországban, Spanyolországban és Franciaországban él. Most már éjt-nappallá téve dolgozunk, hogy az igényeket ki tudjuk elégíteni

– meséli He Chong. A vásárlókat az se zavarja, hogy a kiszállításra több mint egy hónapot kell várni.

Az AliExpress anyacégénél az Alibabánál olyan jól megy a szekér, hogy az idei második negyedévben mintegy 30 százalékos növekedést produkáltak a tavalyi évhez képest.

Bár a kínai vállalatóriás sok egyéb mellett logisztikával és informatikai megoldásokkal is foglalkozik, a befolyt 21 milliárd dollár 87 százalékáért a kereskedelem felelt.

Az Alibaba második negyedéves forgalmi adatai (milliárd dollár)

2014 2,5
2015 3,3
2016 4,8
2017 7,4
2018 12,2
2019 16,7
2020 21,7
Forrás

Az Alibaba szívesen törne az amerikai Amazon babérjaira, de a trónfosztás még a mostani gyors növekedés mellett se lesz egyszerű. A társaság ugyanis mind a mai napig túlságosan is függ a kínai piactól. Az Alibabánál a nemzetközi kereskedelem csupán a forgalom 7 százalékát teszi ki. Pedig az alapító Jack Ma úgy tervezte, hogy 2025-ben már az árbevételük fele Kínán kívül fog realizálódni.

Épp azért, hogy az AliExpress-t vonzóbbá tegyék elkezdték lefaragni a kiszállítási időket.

Augusztus derekán elindult az első repülőjáratuk, amely azután, hogy Kínában felszáll már csak két helyen áll meg. Madridban és abban a belga Liége-ben, ahol az Alibaba első nagy európai logisztikai központja is helyet kap majd. A terv az, hogy a kontinensünkön a szállítási időket lassacskán leszorítsák először 10 majd 3 nap alá.

A kiszemelt európai központokban ennek nem mindenki örül. Ahogy korábban megírtuk, Liége-ben néhány helyi lakos már a növekvő forgalomtól tart. Ahogy az egyikük a Politico-nak még az év elején megjegyezte:

Nem akarok egy olyan városban élni, ahol nem lehet normálisan aludni, mert minden este több ezer repülő szálldos a levegőben

Ám a kritikusok hangok úgy tűnik nem tudják feltartóztatni az Alibaba terjeszkedését.

A logisztikai háttér kiépítésénél nem állnak meg. Netes véleményformálók egész hadát fogják bevonni a marketing gépezetükbe. A tervek szerint 2021-ig világszerte mintegy 100 ezer influenszerrel fognak partnerséget kötni.

A megbízott tartalomgyártók Youtube-on, Facebook-on, Instagramon, TikTok-on és más népszerű netes platformokon fogják reklámozni az AliExpress-t és a portálon megjelenő márkákat.

Ma mág sokan tévesen azt hiszik, hogy az AliExpressen csak kínai termékeket lehet kapni. A véleményformálók az ehhez hasonló félreértéseket is tisztázhatják.

A taktikájuknak azonban megvannak a maga korlátai. Az Alibaba nehezen tud betörni azokra a piacokra, ahol már fejlett az e-kereskedelem, ezért nem az Egyesült Királyság vagy Németország most a fő célpont. Helyette inkább Olaszországban, Spanyolországban vagy épp Lengyelországban akarnak erősíteni. A lengyeleknél az Alibaba már el is kezdte az influencerek toborzását.

A kínai óriás elé persze komoly akadályokat görgethet még az amerikai kormányzat. De Trump sok más kínai céggel szemben, az Alibabának egyelőre nem ment neki.