Koronavírus hatás: rengeteg magyar élvezi a budapesti Marriott tetőbárját

Elemzések2020. aug 14.Harsányi Péter

A budapesti Marriott és Danubius szállodákban nagyságrendileg 90 százalékos volt a vendégszám visszesés a koronavírus óta. Őszre sem növekszenek jelentős mértékben az előfoglalások, inkább mindig a következő hét napra rendelnek elő az utazók - tudtuk meg Kovács Balázstól, a 15 szállodát, köztük a Hiltont üzemeltető Danubius Hotels vezérigazgatójától és Parti Jánostól, a Marriott értékesítési és marketing igazgatójától.

Vendégszám

Az ötcsillagos színvonalú Marriott szálloda és a szintén ötcsillagos színvonalú Millennium Court belvárosi apartmanház esetében az év első hét hónapjában nagyságrendileg 65-70 százalékos volt a visszaesés mértéke – fejtette ki Parti János.

A Marriott értékesítési és marketing igazgatója szerint ez az adat azonban csalóka, mert ebben benne van a rendkívül sikeres január eleje és március eleje közötti időszak. A vírushelyzet kirobbanásától július végéig a visszaesés mértéke valójában 90 százalékos volt éves alapon.

A csoport harmadik tagja, a Blaha Lujza térnél található négy csillagos színvonalú Courtyard szálloda pedig több hónapig zárva tartott. Júliusban nyitotta meg újra a kapuit, miután az érdeklődők száma újra enyhe emelkedést mutatott.

Kovács Balázs elmondása alapján a Danubius vidéki szállodáiban jelenleg lényegesen magasabb a vendégszám, a foglaltság 80-90 százalékos volt az elmúlt hetekben. A balatonfüredi Danubius Hotel Annabella és Marina szállodák a legnépszerűbbek, augusztus végéig javarészt teltházzal fognak üzemelni.

Ugyanakkor a foglaltság Budapesten pillanatnyilag a 30-40 százalékos, így ott bizonytalanabb a tervezés is.

Hazai és a külföldi látogatók

Egyelőre minimális a kereslet és az érdeklődés. A Marriott-nál napi szinten figyelik, hogy miként alakulnak az előfoglalások – világított rá Parti János. Jelenleg nem növekszik az őszi foglalási állomány. Inkább csak az elkövetkezendő 7 napra érkeznek be foglalások.

Évek óta tartó tendencia, hogy rövidül a foglalási idő, de ez mára extrém módon lecsökkent. Sokszor aznap telefonál a vendég, hogy érkezik. Teljesen kiszámíthatatlanná vált a foglalások alakulása.

A Danubius belföldi turizmusra épülő szállodái iránt hamarabb mutatkozott kereslet, ezért is nyitottak meg elsőként a vidéki szállodái. Most elsősorban desztináció alapján választanak a hazai vendégek, a népszerűbb üdülőhelyek a favoritok a nyárra, az ősz viszont még bizonytalan – tette hozzá Kovács Balázs.

A külföldi vendégek még alig jelentek meg, és elsősorban ők is vidéken nyaralnak. Budapestre még kevés külföldi vendég érkezett, dacára annak, hogy a légiközlekedés már elindult. Az érvényben levő utazási korlátozások miatt a nemzetközi turizmus továbbra sem állt helyre.

A korábbi lazítások után ismét szigorítások tapasztalhatók, és még azt sem látni, hogy a járvány második hulláma milyen módon érinti majd hazánkat és az iparágat. Ezek a tényezők a külföldi vendégek látogatását negatívan befolyásolják, de remélhetőleg, ezek ellenére folytatódni fog a most még gyengén érezhető élénkülés a nemzetközi turizmusban.

Szállodakategóriák és lokációk

A Danubius Hotels vezérigazgatója úgy látja, hogy nem a szállodák kategóriája, hanem desztináció alapján választanak elsősorban a vendégek szállást.

A vidéki szállodák iránti kereslet nagyobb, mint a budapesti szállodák iránti. Magyarországon sajnos még nem alakult ki a vendégekben az igény, arra, hogy a fővárosban töltsenek egy hosszú hétvégét, de kedvező esetben ez hosszú távon át fog alakulni.

A desztináció mellett az is befolyásolja a vendégek döntését, hogy milyen rugalmas foglalási feltételekkel hozhatják meg döntésüket, illetve menyire garantált a biztonságos, higiénikus környezet az ott tartózkodás alatt. Éppen ez utóbbiért hozta létre a Danubius a Biztos pihenés protokollját, mely a maximális higiéniai háttér biztosítása mellett garantálja a vendégeknek a zavartalan kikapcsolódást.

Várható éves vendégszám

A Marriott az év végéig csak kismértékű növekedésre számít Budapesten. Parti János szerint kedvező esetben 2021 tavaszától elkezdődhet a forgalom nagyon lassú visszaépülése.

A tengeren túlról érkező, jellemzően amerikai vendégforgalom ugyanakkor nagy valószínűséggel ekkor sem áll még helyre. Ez óriási érvágás a budapesti szállodáknak. Az Egyesült Államokból érkező vendégek gyakran Budapestről indulnak hajókörútra vagy sokaknak Budapest jelenti a körutazás végállomását. A korábbi több ezer vendég nyomát sem látni jelenleg.

A szállodacsoport másfelől folyamatosan keresi az új üzleti lehetőségeket. A Duna parton található Marriott szálloda például rendelkezik egy exkluzív tetőbárral a 9. emeleten, melyet eddig csak a szállodában megszálló, kiemelt vendégek használhattak. A tetőbár a helyzet következtében megnyitott a szélesebb közönség számára is. Az érdeklődés hatalmas.

Kovács Balázs kifejtette, a Danubius budapesti szállodái esetében nem várható az előző évekhez hasonló vendégszám, viszont a vidéki szállodák közül a balatonfüredi szállodák vendégszáma a következő két hónapban meghaladhatja a tavalyit, de az éves tavalyi vendégszámot ott sem fogja várhatóan elérni az idei.

A Danubius nem vendégszámban, hanem bevételben gondolkodik az eredmények értékelésénél és a tervezésnél – tette hozzá Kovács Balázs. 2019-hez képest 60-70 százalékkal is alacsonyabb lehet az idei éves bevétel.

Rövidített munkaidő és egyéb állami támogatások

Parti János elmondása alapján a nehéz helyzet ellenére eddig csak minimális létszámleépítést hajtott végre a három Marriott szálloda. Kevesebb, mint a munkavállalók 5 százalékát kellett elküldeni. Mindhárom szálloda élt a rövidített munkaidő intézményével is, de a legnagyobb segítséget számukra a járulékcsökkentés nyújtotta április, május és június hónapokban.

Sajnos a Danubius Hotels nem tudta elkerülni csoportos létszámleépítést, de komoly erőfeszítéseket tettek, hogy a lehető legkevesebb munkatársat kelljen elküldeniük – fejtette ki Kovács Balázs. Ezt a nehéz helyzetet többek között azzal igyekeztek enyhíteni, hogy a balatoni szállodákban megnyílt 250 pozíciót – amire minden évben szezonális munkaerőt szoktak felvenni – idén belső toborzás útján töltötték be.

Másrészt éltek a Kurzarbeit lehetőségével is, sok száz munkatársuk esetében. Ugyanakkor látni kell, hogy ez a támogatás csak egy 3 hónapos időtávra nyújt segítséget. Azoknál a szállodáknál, amelyek csak jövőre fognak kinyitni, a Kurzarbeit 3 hónapja nem oldja meg a helyzetet.

A Danubius Hotels emellett élt a járulékkedvezmény lehetőségével, de azzal is ugyanaz a gond, mint a Kurzarbeittal. Nevezetesen, hogy június 30-án kifutott, a turizmus problémái pedig addig nem oldódtak meg. A Danubius Hotels vezérigazgatója szerint ezért lenne fontos, hogy ezeket a kedvezményeket valamilyen módon meghosszabbítsák, és aki eddig túlélt, és megtartotta munkavállalóit, az a jövőben se dőljön be, és ne kelljen elküldenie az alkalmazottait.