Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Magyar bérek: javuló számok, rossz helyezés – miért ragadtunk az EU-rangsor végén?

Elemzések2025. nov. 19.Csath Magdolna

Az Eurostat friss adatai szerint a magyar átlagbér emelkedése az egyik legnagyobb volt Európában, mégis továbbra is az unió utolsó harmadában ragadtunk. A bérfelzárkózás mögött alacsony bérre épített gazdaságpolitika, szerkezeti csapdalehetőségek és versenyképességi hiányosságok rajzolódnak ki.

Az Eurostat november 12-i jelentése szerint a teljes munkaidőben foglalkoztatottak éves átlagbére az EU-ban 2024-ben 5,2 százalékkal emelkedett. Az átlagbér 39 800 eurora nőtt.

A legmagasabb értéket Luxemburgban (83 000 euro), Dániában (71 600 euro) és Írországban (61 100 euro), a legalacsonyabbat pedig Bulgáriában (15 400 euro), Görögországban (18 000 euro) és Magyarországon (18 500 euro) találjuk.

A magyar átlagbér 2024-ben az EU-s átlag csupán 46,4, az osztráknak pedig 31,5 százalékát teszi ki.

Ausztriában az ötödik legmagasabb átlagbért látjuk. Csehország 6, Lengyelország 3 és Szlovákia egy hellyel előz meg bennünket az átlagbérek tekintetében. A 2022-24 évi bérek alakulását néhány ország esetén a táblázatban látjuk. 

Az átlagbérek alakulása 2022-24-ben néhány országban (euro) és a változás 2022-ről 2024-re (%)

Ország

A teljes munkaidőben foglalkoztatottak átlagbére

Változás 2022-ről 2024-re (%)

2022

2023

2024

Magyarország

14 464

16 991

18 461

27,6

Csehország

21 370

23 609

23 998

12,3

Lengyelország

15 488

18 226

21 246

37,2

Szlovákia

17 266

19 027

20 287

17,5

Szlovénia

30 226

33 094

35 133

16,2

Horvátország

19 108

21 662

23 446

22,7

Bulgária

11 880

13 503

15 387

29,5

Románia

15 064

18 093

21 108

40,1

Ausztria

50 701

54 478

58 600

15,6

Németország

47 725

50 996

53 791

12,7

Dánia

65 211

67 940

71 565

9,7

EU átlag

35 648

37 840

39 808

11,7

Forrás: Eurostat 2025. 11. 12.

A táblázatban azt látjuk, hogy

a vizsgált országok között a magyar átlagbér emelkedése a harmadik legmagasabb volt 2022-ről 2024-re, amiből a 2023-ról 2024-re bekövetkezett emelkedés 8,7 százalék, 3,5 százalékkal magasabb, mint az EU-s átlag.

Ez az emelkedés azonban alacsonyabb, mint amit 2022-ről 2023-ra látunk: az ugyanis 17,5 százalékos volt. A 2024 évi emelkedés az EU-ban a 25. helyre elég.

Csak Bulgáriát és Görögországot előzzük meg. 2022-höz képest ez így is egy helynyi előrelépés, mivel akkor még a 26. hely volt a mienk. Érdemes kitérni a bérek kapcsán az árakra is. Az infláció növekedése Magyarországon 2022-ben 15,3, 2023-ban 17,0 és 2024-ben 3,7 volt.

Ezen belül az élelmiszer infláció 2022 júniustól 2023 júliusig minden hónapban 20 százalék fölött volt. A további hónapok csökkenő infláció emelkedése pedig ezen magas szintekre rakódott rá. Érdekes adat, hogy 2024-ben a magyar élelmiszer infláció  közel volt az EU-s átlaghoz ((95 százalék), az osztrák magasabbra kúszott, elérve az EU-s átlag infláció 111 százalékát.

Viszont ha a magyar átlagbéreket nézzük, azok az EU-s átlag csupán 46,4 százalékát érték el. Ezzel szemben az osztrák átlagbér az EU átlag 142,2 százaléka volt 2024-ben.

A nemzetstratégiai kérdés azonban az, hogy mit fejeznek ki ezek az adatok. Azt mutatják, hogy

bár enyhe javulás van, de a magyar gazdaságpolitika még mindig alacsony bérekkel igyekszik a külföldi tőkét Magyarországra csábítani.

Ez pedig gátolja, hogy a magyar gazdaság és társadalom sikeresen használja ki a környezeti változások kínálta lehetőségeket, amelyek a jól megfizetett tudáson, kreativitáson alapuló magas termelékenységű gazdaságokat hozzák nyerő helyzetbe. Ezt érzékeltetik a legfrissebb versenyképességi helyezéseink is, mint például az, hogy az IMD svájci versenyképességkutató 2025 évi tanulmánya szerint a vizsgált 69 országból azon 45 ország között, amelyek egy főre jutó GDP-je  20 ezer dollárnál magasabb, csak a 40. helyen vagyunk. Csehország viszont a 23.

A digitális versenyképességi listán ugyanezen országok között szintén a 40. hely a miénk. Csehország a 33. helyen van. Ez a tanulmány arra is kitér, hogy a technológiai, hálózatkiépítettségi eredményeink jók - erre a 69 országos listán a 37.-ek vagyunk – a jövőre való felkészültségünk viszont csak a 61. helyre elég, ami az EU-ban a 26. helyet jelenti. Egyedül Bulgáriát előzzük meg.

Ezek az adatok összefüggenek a béradatainkkal, illetve az alacsony bérre építő tőkebecsábítási gazdaságpolitikával. Azt érzékeltetik ugyanis, hogy

Magyarország továbbra is az EU és egyre inkább Ázsia olcsó „összeszerelő gyára”.

Ez az út pedig, ha a GDP-ben nem is, a jövő lehetőségeinek kihasználásán alapuló fejlesztési út választásban, a tudásalapú gazdaságra való áttérésben visszatartja a magyar gazdaságot és társadalmat egyaránt.

Rontja az esélyeinket az is, hogy továbbra is sok a jobb munka és magasabb fizetés miatt külföldön munkát vállaló fiatalok száma. Az Eurostat 2025.07.22-ki jelentése szerint a 25-29 éves korcsoportban 2023-ban 13293 fő ment el Magyarországról, ami 2134 fővel magasabb, mint a 2022 évi adat. A 30-34 éves korcsoportnál pedig a veszteségünk 10459 fő, ami 1564 fővel több az előző évinél.  Ezek a fiatalok hiányoznak a magyar tudásvagyonból, ami szükséges lenne a tudásalapú fejlődési út választásához.

A kitörési út a tudásberuházások növelése lehetne, továbbá a gazdaság magyar szereplőinek hozzásegítése ahhoz, hogy előrelépjenek az értékláncon a nagyobb hozzáadott értékteremtés felé, több értelmes, jól fizető munkahelyet kínálva a magyar fiataloknak megőrízve ezzel itthon a már meglévő tudást. Másrészt az új tudásba be is kell fektetni.

Nem lehet ugyanis úgy tudásalapú fejlődési útra áttérni, ha a tudásberuházások – ahogyan arra egy friss OECD tanulmány rámutat – nálunk csupán az összes beruházás 12,3 százalékát teszik ki, míg például a versenyképességben jóval előttünk lévő Ausztriában ez az érték 25,4, Csehországban pedig 18,3 százalék.

Ezzel együtt minden további, alapvetően összeszerelő tevékenységre épülő külföldi tőkebefektetés támogatását azonnal le kellene állítani. Mert bár a GDP termeléshez nyilván ezek a beruházások is hozzájárulnak, viszont elsősorban a GDP-n belül azt a profitarányt növelik, ami – tulajdonosi jövedelem formájában – nagy valószínűséggel el is hagyja az országot.

Ez az érték egyébként már most is folyamatosan nő: 2021-ben még GDP 14,2 százalékát tette ki, 2024-re viszont 15,9 százalékra emelkedett. A kivitt profit pedig – bár a GDP-t növeli –  nem járul hozzá sem a gazdaság, sem a társadalom fejlődéséhez. A legújabb felvetés, a KKV-k erősítése, a működésüket nehezítő bürokrácia csökkentése viszont jó irányt jelentő jó megoldás.