Megtorpedózná a Zarát, a H&M-et és társait az EU

Elemzések2023. máj. 27.D.J.

Fenntartható működésre kényszerítené a ruházati cégeket az Európai Unió.

Ha a környezetszennyező iparágakra gondolunk, akkor valószínűleg a ruházati szektor nem az elsők között jut az eszünkbe. Pedig, akik a gönceinket gyártják alaposan leterhelik a Földet. A ruhaipar miatt több széndioxid kerül a levegőbe, mint amennyit a hajók és a repülők együttvéve a levegőbe pöfékelnek.

A ruhaiparban használt szintetikus anyagok gyártása a becslések szerint évente 342 millió hordó olajat igényel. Az öltözékeink gyártásának a vízigénye is óriási. Például egyetlen pamut póló elkészítéséhez annyi vízre van szükség, mint amennyit egy átlagos ember két és fél év alatt iszik meg.

A gyártás terén az óriási tempót főleg a fast fashion cégek diktálják.

Azokról a cégekről van szó, amelyek viszonylag gyakran váltogatják a kínálatot. Az üzleti modelljükkel a vásárlókat arra szoktatják, hogy ha találnak egy nekik tetsző darabot, akkor minél előbb csapjanak le rá, különben a megkedvelt modellt lehet, hogy már sose látják viszont. 

Jelenleg az iparág évente több mint 100 milliárd ruhát állít elő. Ez elég lenne ahhoz, hogy a Föld komplett lakosságából mindenki kapjon évente 14 új ruhadarabot. Mivel gyakran cserélgetjük a gönceinket egy átlagos esztendőben 101 millió tonna ruhanemű kerül a hulladéklerakókba.

Az eddigi trendeknek az olyan cégek voltak a nagy nyertesei, mint a Zara vagy a H&M.

A Zara tulajdonosa a spanyol Inditex némi túlzással letarolta a világot. A hatékonyságuk egészen figyelemre méltó: van hogy egy terméküknek mindössze 15 nap kell mire a tervezőasztaltól eljut a boltok polcaira. A társaságnak ma már 93 országban van üzlete. Tavaly még a válság se tudta őket megrengetni.

Az ellátási láncaik jól bírták a strapát mivel a gyártás jó része a központ szomszédságában zajlik, az áraikat pedig a válság első jeleire elkezdték emelni, ami jó stratégiának bizonyult. A tavalyi forgalmuk elérte a 32 milliárd eurót, amely egy év alatt elképesztő, 23 százalékos növekedést jelent.

Inditex csoport éves árbevétele (milliárd euró)

2006 2010 2014 2018 2022
8,2 12,5 18,1 26,1 32,5
Forrás: statista.com

A Zara összesen évente 450 millió ruhadarabot gyárt, és 20 ezer új modellel rukkol elő. Bár már ez a szám is csillagászatinak tűnik, van egy új óriás a piacon, a kínai Shein, amely hatezer új ruhafazonnal jelentkezik, méghozzá naponta!

Közben a tavalyi év kapcsán a H&M sem panaszkodhat. A forgalmuk elérte a 21 milliárd dollárt, amely 17 százalékos növekedést jelent 2021-hez képest.

Az EU közbe lépne

Az Unió láthatóan szeretné megzabolázni a ruhaipart. A konkrét jogszabályok beiktatása még várat magára. Viszont az Európai Bizottság javaslatára az Európai Parlament szakbizottsága már kialakította az álláspontját.

A tervek szerint elő lesz írva, hogy a textiltermékeknek tartósabbnak kell lenniük, az újrafelhasználást pedig meg kell könnyíteni. A fast fashion üzletet ugyanis jelenleg részben az is pörgeti, hogy a ruhák nem igazán tartósak, emiatt a vevők hozzá vannak szokva a rendszeres új ruhavásárlásokhoz.

A tervezet felszámolná ezt az állapotot. Ráadásul az eladatlan ruhákat, illetve azokat a göncöket, amelyeket visszavisznek a vásárlók nem lehetne ezután megsemmisíteni.

A téma kapcsán Delara Burkhardt az Európa Parlament egyik német képviselője hangsúlyozta: az EU-nak rá kell vennie a nagy divatcégeket a fenntartható működésre.

Bár a nagy iparági cégek az utóbbi években számos környezetvédelmi programot indítottak, ezeknek a kutatások szerint látványos eredménye nem volt.

Az Ellen MacArthur Alapítvány jelentése szerint világszerte a használt ruhák kevesebb mint 1 százalékát vetik be az új ruhák gyártásánál.