Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

A nagyvállalatok zöme recesszióra számít: hogyan lehet felkészülni?

Elemzések2019. júl. 16.Szabó Anna

A befektetési vállalatok 74 százaléka is attól tart, hogy már a következő két évben recesszióba kerül a világgazdaság. A válságra felkészülés alapvető elemeivel foglalkozik a Boston Consulting Group felmérése.

Valóban közeleg a következő gazdasági válság? A válasz röviden igen, de azt senki sem tudja pontosan, mikor jön és mekkora lesz. Hogyan készülhetnek fel a cégek az elkerülhetetlenre? – erre keresi a választ a Boston Consulting Group (BCG) elemzésében.

Egyre több jel mutat arra, hogy nemsokára véget érnek a jó évek, amelyek a 2008-as krízis óta jellemezték a világgazdaságot. Persze komoly erők munkálkodnak a háttérben annak érdekében, hogy minél jobban kitolják a következő recesszió kezdetét, de túl sokáig már nem lehet ezt elodázni. Donald Trump amerikai elnök kereskedelmi háborúi miatt az egész világgazdaság növekedése lassulni fog, az amerikai és a globális részvénypiacok túlárazottak, a geopolitikai kockázatok megsokszorozódtak.

A befektetők 74 százaléka is attól tart, hogy már a következő 24 hónapban recesszióba kerül a világgazdaság – derül ki a BCG felméréséből. 

A tanácsadó cég megvizsgálta a legutóbbi négy világgazdasági összeomlást, és a következőt állapította meg: a recessziók idején a vállalatoknak mindössze 14 százaléka tudta növelni – átlagosan 8,8 százalékkal – a forgalmát, illetve a kamat és a nyereségadó levonása előtti eredményét. A vizsgált cégek 44 százaléka viszont a bevételek csaknem öt százalékos zuhanását tapasztalta.

A válságot tehát nem lehet megúszni, de a fenti adatok azt sugallják, ha egy cég jól felkészül, akkor nyertesen kerülhet ki az újabb recesszióból – állítják az elemzők.

Ehhez három dologban kell jeleskedni: a túlélésben, az ellenállóképesség valamint az életképesség megteremtésében illetve növelésében.

Az életképesség fenntartása

Nem szabad addig várni a cselekvéssel, amíg be nem üt a válság, hanem már most el kell indítani a recesszió elleni akciótervet. Vagyis egy cégnek mindig készülnie kell a következő válságra. A 2008-as krízis pénzügyi természetű volt, amelyet számos vállalat úgy élt túl, hogy jelentősen lefaragta a költségeit.

Válság esetén ugyanis mindig a finanszírozás kerül a középpontba, és általában a fejlesztések leállításában, a költségek megtakarításában gondolkodnak a cégek. A következő összeomlás kivédéséhez azonban több kell: a cégvezetőknek azonosítaniuk kell az úgynevezett diszruptív, vagyis a piacot átrendezőerőket, és fel kell fedezniük a növekedés új forrásait.

Pusztán a költségek csökkentése nem lesz elegendő, már most ésszerűsíteni kell a vállalat tevékenységét, és ki kell használni a digitális technológia alkalmazásában rejlő hatékonyságnövelő lehetőségeket.

Az ellenállóképesség felépítése

A túlélés múlik azon, hogy a vállalkozások mennyire képesek rugalmasan alkalmazkodni az új kihívásokhoz. Ami a jövőt illeti, több lehetséges forgatókönyvet kell kidolgozni, és megfelelő pénzügyi tartalékot kell felhalmozni.

A cégvezetőknek készen kell állniuk arra, hogy bármely pillanatban megváltoztassák a működési rendszert. A legjobb irány a folyamatos innováció, agilitás és alkalmazkodási képesség beépítése a vállalati stratégiába.

A vezetés reagálóképességének gyorsítása

A hosszú távú versenyképesség fenntartásának fontos eleme, hogy a szervezet fokozottan képes legyen az új ötletek, innovációk befogadására, és mindig készen álljon a megújulásra. A vezetésnek tehát érzékenyen kell reagálnia az állandóan változó környezet adta problémákra. Ehhez az is szükséges, hogy az adott társadalmi, politikai és környezeti rendszerben alakítson ki fenntartható kapcsolatokat a cég.

A 2007-2009-es recesszió idején 4,2 százalékos átlagos forgalom-növekedésről számolhattak be a hosszú távú stratégiával rendelkező vállalatok, míg a rövid távra tervezők csak 0,3 százalékos bővülést értek el. 

A statisztikai adatok is azt mutatják, hogy azok a vállalatok teljesítenek jobban, amelyek fejlesztés alapú megközelítéssel, hosszú távú célkitűzésekkel rendelkeznek.

Fontos megjegyezni, hogy a BCG kifekejezetten a befektetési piacra fókuszált a tizedik éves felmérésében, és befektetési vállalatok körében végezte a felmérését, ami ezért alapvetően különbözik - többek között - a KPMG nemrég ismertetett nemzetközi vezérigazgatói felmérésétől, amelyben nagyvállalatok vezetői sokkal optimistábban kezelik a piacon várható fejleményeket.