Megérkeztek a legújabb banki fintech megoldások – Így bankolhat okosabban

Elemzések2019. okt 3.Harsányi Péter

Video-bank, digitalizáció, okos bankfiókok, mesterséges intelligencia, gyorsabb hitelkihelyezés, és szabályozási kérdések. Mekkora versenyt jelentenek a bankok számára a fintech cégek, illetve a másik oldalon milyen banki fejlesztéseket láthatunk? Ezekre a kérdésekre válaszoltak a nagybankok vezetői az 57. közgazdász vándorgyűlésen folytatott panelbeszélgetésen, melynek egyik fő témája a digitalizáció és a fintech cégek térnyerése volt.

Hegedüs Éva, a GRÁNIT Bank elnök-vezérigazgatója

szerint a nagyobb fintech cégeknek egyik legnagyobb előnye a bankokkal szemben, hogy jól ismerik és nagyon könnyen el tudják érni az ügyfeleket. Az emberek ugyanakkor ma még sokkal jobban bíznak a bankokban. Ez azzal magyarázható, hogy a bankszektor sokkal szigorúbban van szabályozva, aminek az az elsődleges célja, hogy a betétesek pénzét megvédjék.

A Fintech cégek másik nagy előnye a rugalmas szolgáltatásokban, és az ügyfélélményt nyújtó megoldásokban rejlik. Ezt az irányt egyébként a bankszektornak is követnie kell – tette hozzá Hegedüs Éva.

A Gránit Banknál nagy hangsúlyt fektetnek a személyes kapcsolatokra és a digitális technológiák beemelésére.

Hegedüs Éva kiemelte, hogy a video-bankon keresztüli szolgáltatások az ügyfelek körében meglehetősen sikeres volt. Az ügyfeleknek ezáltal továbbra is van személyes kapcsolata a bankkal, de mégis egyszerűen és kényelmesen tudnak távolról, akár otthonról ügyeket intézni.

Emellett elmondható, hogy számos értékesítési folyamathoz, így a hitelbírálathoz szükséges időt is jelentősen le kell a jövőben csökkenteniük a bankoknak.

A gyorsabb hitelezésre egy kiváló nemzetközi példa az AliPay, mely készített egy olyan megoldást mesterséges intelligencia felhasználásával, aminek segítségével a vállalkozások számára néhány perc alatt tudnak hiteleket folyósítani.

Vida József, a Magyar Takarékszövetkezeti Bank elnök-vezérigazgatója

kifejtette, hogy jelenleg nincs megfelelő szabályozói összhang a bankok és a fintech cégek tekintetében. A fintech vállalatok ugyanis nincsenek kellő mértékben szabályozva, miközben a bankok rendkívül komoly erősforrásokat fordítanak arra, hogy megfeleljenek a szabályozásnak.

Vida hozzátette, hogy remélhetőleg a bankolási folyamat az automatizáció, és a robotizáció irányába mozdul el. A Takarék Csoport az elmúlt időszakban például rengeteg okos bankfiókot nyitott, melyekben minden digitális, illetve amelyek 0-24 óráig működnek.

Az emberek egy része ugyan szereti ezeket az új megoldásokat, de a többségük inkább elmegy egy közeli nem digitális fiókba, mert továbbra is fontos számukra a személyes kapcsolat.

Simák Pál, a CIB Bank elnök-vezérigazgatójának

elmondása alapján az elmúlt időszak fejlesztései közül arra a legbüszkébbek, hogy telefonon keresztül új ügyfelek akár 30 percen belül számlát, illetve személyi kölcsönt tudnak igényelni, amit jellemzően meg is kapnak.

Simák véleménye szerint a hatékony fintech megoldásokat mindenképpen be kell vonni a banki rendszerekbe, ami hozzájárul a gyorsabb innovációhoz.

Harmati László, az Erste Bank vezérigazgató-helyettese

rávilágított, hogy az Erste Bank ügyfeleinek 55 százaléka digitálisan aktív, vagyis az ügyfelek ténylegesen használják az új digitális megoldásokat. A fejlesztések fókuszában elsősorban a mobil alapú szolgáltatások és megoldások állnak.

Az Erste azonban nagy hangsúlyt fektetett a fizetési megoldásokra, valamint a befektetési és biztosítási tanácsadási tevékenységre is.

Ezzel párhuzamosan a belső folyamatok digitalizációja, és robotizációja is kiemelten fontos. A fiókok papírmentes működése, a személyre szabott tablet alapú tanácsadás egyaránt a digitális fejlesztési körben folytatódik.

Harmati László véleménye alapján nagyon nehéz lesz a fizetési oldalon felvenni a versenyt a nagy fintech cégekkel, miután a bankszektort a pénzügyi tranzakciós illeték is sújtja.

Balog Ádám, az MKB Bank elnök-vezérigazgatója

az alapokról történő építkezésben hisz.

Az MKB Bank ezért egy évvel ezelőtt a teljes alaprendszerét lecserélte, modernizálta. Ez az új alaprendszer alkalmas arra, hogy rá lehessen illeszteni a jövőben a legújabb fejlesztéseket.

Balog Ádám szerint nagyon fontos az is, hogy olyan szinten szülessenek meg a fejlesztési döntések, ahol még értik a technológiai oldalt, de már átlátják a bank működését is.

Tóth Balázs, az UniCredit Bank elnök-vezérigazgatója

kifejtette, hogy az UniCredit jelenleg a mobilbanki fejlesztéseket helyezi előtérbe. A fintech cégekre alapvetően partnerként tekintenek. A bankoknak van tőkéje, vannak ügyfelei, és hatékonyan együtt tudnak működni a felügyelettel. A fintech vállalatok ezzel szemben kreatívak, rugalmasak, vagyis mindkét fél nyerhet egy szorosabb együttműködésen.

Veszélyt a nagyobb technológiai vállalatok (Bigtech) esetében lát az Unicredit Bank, mert rájuk más szabályok vonatkoznak, vonatkozhatnak. A fair verseny érdekében kiemelten fontos, hogy azonos kockázatosságú tevékenységet végző üzleti szereplők azonos szabályozás alá essenek.

Bencsik László, az OTP Bank vezérigazgató-helyettese

együttműködési és fejlődési lehetőséget lát a fintech cégekben. Kockázatot leginkább a szabályozói és felügyeleti különbségekben lehet felfedezni.

Ha olyan gazdasági szereplők nyújtanak pénzügyi szolgáltatásokat, amelyekre nem vonatkoznak ugyanazok a szabályozói és felügyeleti elvárások, akkor az számottevően torzíthatja a versenyt, miközben növeli az informatikai biztonsági kockázatokat is.

Ezért rendkívül nagy a szabályozói szerveknek a szerepe, hogy ezt a jelenséget megakadályozzák.

Az OTP Csoport a fintech cégekkel való együttműködést három dimenzión keresztül valósítja meg.

Egyrészt az OTP is létrehoz fintech cégeket. Az egyik ilyen fintech cég által kifejlesztett OTP mobilalkalmazás például 770 ezer felhasználót szolgál ki.

Másodsorban pénzügyi befektetőként is jelen van az OTP: a bank létrehozott egy digitális alapot, amely fintech cégekbe fektet be. Harmadrészben pedig három éve indult egy program, aminek keretében más fintech és sturtup cégekkel közös projekteket hajtunk végre. Az elmúlt két év során 17 ilyen fintech projekt indult, azaz meglehetősen aktívak vagyunk e téren – mondta el Bencsik László.