Mennyire erős ma a magyar haderő? - Három NATO országon ment át egy MIG nagyságú drón
ElemzésekVajon a magyar hadsereg, NATO-szövetségeseink képesek megvédeni az országot egy esetleges invázióban? A kérdés a minap Zágrábban, egy szerencsére lakatlan területen becsapódott, kelet felől érkezett repülő tárgy esetének ismeretében több mint jogos.
A magyar légtér védelme a NATO-rendszer része.
Azaz a Románia felől érkezett ismeretlen repülő tárgynak, amit Tu-141-es Sztrizsként, sugárhajtású, a múlt század hatvanas évei technikai szintjén álló, több mint négytonnás drónként írtak le, fel kellett, hogy tűnjön több NATO-rendszer jelzőrendszerei képernyőin.
Egy ekkora repülőeszköz, amely nagyjából olyan méretű, mint egy Gripen harci gép, fel kellett, hogy tűnjön a NATO-lég- és rakétavédelmi rendszer (NATO Integrated Air and Missile Defence – IAMD) és annak végrehajtó ága, a múlt század ötvenes évei végén felállított integrált légvédelmi rendszere/parancsnoksága NATINADS által kontrollált nemzeti jelzőrendszerek radarernyőin.
Még azt sem tudni, honnan indították.
Ma csak Ukrajna tart hadrendben ilyen eszközöket, amelyeket 1989-ig a szovjet hadsereg is alkalmazott felderítőkként, később légi célpontokként.
Nem hordoznak fegyvereket.
Oroszországi források szerint Odessza mellől, az ukrán légierő 123-as, önálló drónszázada telepítési helyéről indították a Krím irányába – hogy kikémleljék az OF ottani légvédelme reakcióit erősségét. Két ilyen, több mint négy tonnás eszköz, robotrepülőgépként (tehát előre beprogramozott útvonalon, de a földi kezelők beavatkozási lehetősége nélkül) repült.
Az egyik elérte a Krímet, ahol lezuhant – vagy mint az oroszok mondták, lelőtték.
A másik, eltévesztve (?) az útirányt és Románia, Magyarország felett átrepülve becsapódott Zágrábban, a külvárosban, csak kisebb anyagi kárt okozva.
A horvátok azt állítják, hogy az általuk is Tu-141-esként azonosított drónon volt egy 120 kilogrammos orosz gyártmányú légibomba, ami a föld alatt, a becsapódást követően felrobbant. Ezt a kráterről készült fényképfelvételek nem biztos, hogy igazolják.
A három érintett NATO-ország, Románia (amely felől NATO-légtérbe lépett be és 3-4 percig tartózkodott a Sztrizs az ottani légtérben), Magyarország (40-70 percig tartózkodhatott magyar légtérben) és Horvátország (mintegy 7 percig repült itt) egymással vitatkozik a fű alatt, ki a felelős, mi is történt?
Elég erős a magyar haderő?
Ez az intermezzo csak erősíti a kérdésfeltevést, elég erős-e Magyarország katonailag? A válasz röviden: igen.
Egy ilyen méretű, lélekszámú, NATO-tag államhoz mérten elégséges a védelmünk.
Más kérdés, hogy az ukrán válság nem szerencsés időpontban következett be a magyar haderőfejlesztés szempontjából, mert átmeneti állapotban vagyunk, lecseréljük a régi szovjet-orosz technikát, illetve új, korábban nem használt, vagy a hadrendből kivezetett fegyverrendszereket, például az önjáró nehézlövegeket vezetünk be.
Tavaly a GDP 1,66 százalékát fordítottuk védelemre. Ezzel az európai NATO-középmezőnyben vagyunk.
A 2021-ben életbe lépett Nemzeti Katonai Stratégia értelmében 2024-re el kell érnünk a NATO által szorgalmazott, évente a GDP legalább 2 százalékát elérő védelmi kiadás-szintet.
Ugyanakkor 2017-től kezdődően elindítottuk a Zrínyi 2026 elnevezésű, hivatalosan a Zrínyi Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program végrehajtását. Ami, mint a neve is jelzi, 2026-ig tart.
Ebben az időszakban lezárul a magyar véderő korszerűsítéssel kísért átfegyverzése, azaz a szovjet-orosz fegyverrendszereket (a többi között a BTR-80, 80/A-as páncélozott csapatszállítókat, T-72 harckocsikat, Mi-8/17/24 többcélú helikopter-családot, a Kalasnyikov-kézifegyver-családot) lecseréljük hasonló, vagy jobb teljesítményű nyugatiakra.
Még nem tudni pontosan, hogy mi történik a lecserélendő, de még több évig harcképesnek számító eszközökkel, például a több száz BTR-80/80/A-kkal.
A szlovákoknál, lengyeleknél is felvetődött ez a gond, ők több évig egymás mellett tartották rendszerben a régebbi, de még elfogadható műszaki állapotú, szovjet-orosz fegyvereket.
Honvédelmi stratégia 2032-ig
Ma a honvédelmi minisztérium Budapesten, a Balaton utcában már a 2030-2032-es időszak tervein dolgozik.
A helyzet az, hogy a 2017-től elindított beszerzések többsége 2023-2025 között válik rendszeresítetté a seregben.
A pillanatnyi átmeneti állapot alól kivétel a merev szárnyú harcigép-állomány, a JAS 39 Gripen-repülőszázad, amelyben 12 együléses és 2 kétüléses (tandem elrendezésű) harci gép tartozik.
A két utóbbi egyben kiképzőgép is. Gripeneink működnek, légtérvédelmi ügyeletet adnak, fejlesztésük folyamatosan tart.
Minthogy jelenleg a Gripenek lehetőségeit 45-50%-ban használjuk csak ki, a hozzájuk való új fegyverrendszerek, például „okosbombák”, új rövid-, illetve hosszabb hatótávolságú levegő-levegő rakéták (Iris-T, illetve Meteor BVRAAM) rendszeresítése, a Gripenek rendszerébe való integrálása folyamatban van.
A rakétahajtóműve tolósugár irányát változtatni képes (thrust vectoring), roppant fordulékony Iris-T ezzel pótolja, tovább erősíti a lecserélt szovjet-orosz gyártmányú vadászgépeinken, a MiG-29-eseket rendszeresített R-73-as levegő-levegő rakétát, amely hasonló, tolósugár-irányváltoztató rendszerével évtizedekkel megelőzte a hasonló nyugati harceszközöket.
A Nyugat, a német hadmérnökök először 1991-ben, az NDK néphadseregében szolgáló MiG-29-esek fegyverzete részeként ismerkedhettek meg az R-73-ason (NATO kódjele: AA-11 Archer) ezzel, a szovjetek által már a múlt század nyolcvanas éveiben alkalmazott rakétairányítási technikával.
A közeljövő legfontosabb, NATO-szövetségeseink irányába tett vállalása: a magyar nehézfegyverzetű dandár kiállítása. Ez a másik két dandárral (egy közepessel és egy különleges rendeltetésűvel) alkotja majd a magyar haderő gerincét a tavaly elfogadott új katonai doktrina szerint.
Katonai erőnk hogyan viszonyul a régió többi államához?
Néhány új vonás, jelzés, hogy Magyarország felzárkózott a térséghez a korábbi lemaradást korrigálva és megkezdte a gazdasági-ipari alap, a hadi-ipar újjászervezését.
1. A szárazföldi erők
1/a
Kézi (könnyű) fegyverek, a Kalasnyikov-utódok
Részben a Kiskunfélegyházán gyártandó, részben ugyanezen fegyverek cseh eredetijei szállításával, részben ezen fegyverek licenc alapján itthon való gyártásával új, általánosan használt gépkarabélyokat kap a sereg. Az újak a brnoi CZ által gyártott és kifejlesztett CZ Bren 2 gépkarabélyok, a Scorpion EVO 3-as géppisztolyok és a CZ P-07, 09-es pisztolyok.
Jelenleg ennek az új cseh fegyver-nagycsaládnak már több mint tízezer példánya van szolgálatban az MH különféle katonai egységeinél.
A gépkarabélyok alaptípusban az 5,56x45 milliméteres (azaz a cső belső átmérője 5,56 mm, a hüvely hossza 45 milliméter) NATO-kaliberű lőszert használják. Csőcserével/tárcserével a 7,62x39 mm-es régi Kalasnyikov lőszert és a 7,62x51 mm-es NATO-lőszert is képesek kilőni, továbbá ugyanazt a lőszertípust háromféle csőhosszal (8, 11 és 14 collossal) alkalmazhatják.
Minél hosszabb a cső, annál pontosabb a fegyver és annál nagyobb a hatásos lőtávolság. A töltőkar mindkét oldalra felszerelhető, tehát a jobb- és balkezes lövészek egyaránt könnyedén használják.
1/b
Páncélos erők
Átmeneti állapotban vagyunk.
A korábbi, T-72-es harckocsijainkat már nagyrészt leselejtezték, de a 44 új, a Krauss-Maffei Wegmann és a Rheinmetall által gyártott Leopard 2 A7+HU harckocsi még nem érkezett meg.
Ehelyett már Magyarországon van az a kiegészítésképpen megrendelt, 12 darab használt Leopard 2 A4-es amelyek ugyan harcképesek, de első sorban kiképzési célokat szolgálnak. A Leopard A7+HU-k 2023-2025 között érkeznek.
A PzH 2000-es, 155 milliméteres önjáró tarackágyúkat, amelyekből 24-et rendeltünk, idén és jövőre szállítja a német Krauss-Maffei Wegmann cég. Ilyen osztályú fegyverzetünk 2004 óta nincs, és a hozzá való, NATO-kaliberű lőszert is Magyarországon fogják gyártani. A páncéloserők harmadik komponense a könnyű páncélos kategóriába is sorolható, a Rheinmetall által kifejlesztett és gyártott Lynx KF-41-es, 30 mm-es gépágyúval felszerelt harcjárművek, amelyekből 218-at kap a honvédség, ezekből 172 darab magyar gyártmány lesz, a fennmaradó 46 darabot még az idén szállítják a németek.
Ezek váltják ki a hasonló tűzerejű BTR-80A-kat. A Lynx KF 41-eseket, a 172 darabot (és feltehetően még többet exportra), a zalaegerszegi gyárban fogják készíteni, amely mellé tesztpályát is építenek.
A még könnyebb, a török Ejder Yalcin alapján „magyarosított” Gidrán 4x4-es összkerék-meghajtású páncélozott járműből mintegy 50 darabot állítanak szolgálatba 2023-ig.
Kilenc katonát, plusz két fős kezelő-személyzetet szállít. Távirányított (RCWS) lövegtornyában a fő fegyver egy amerikai-belga gyártmányú .50-es kaliberű (12,7 mm) Browning M2HB nehéz géppuska. A magyar hadsereg Gidránjainak túlnyomó többségét, vélhetően több száz darabot Kaposváron fogják gyártani.
Egészében véve a magyar páncélos erők, önjáró tüzérség fejlesztése, illetve a képesség helyreállítása, és a hadiipari-műszaki háttér megteremtése tekinthető a Zrínyi-2026 program eddigi megvalósítása legfontosabb részének.
2. Légierő
2/a
A merev szárnyú gépállomány gerincét a JAS 39-es Gripen repülőszázad alkotja.
Évek óta bevethetők, a pilóták tapasztaltak, a NATO által szervezett, a Baltikum feletti légtér ellenőrzésében (Baltic Air Policy) és Szlovénia (Horvátország) légtere kontrolljában is részt vettek-vesznek.
A Gripenekkel, a csehekkel együtt, a régió egyik legkorszerűbb merev szárnyú harcigép-állományával rendelkezünk.
Viszont a fegyverzet tekintetében a JAS 39-esek nyújtotta lehetőségek csak mintegy a felét használjuk ki, azaz bőven van mozgástér a fejlesztésre, új fegyverrendszerek integrálására a magyar Gripenekhez.
A szlovákok, románok, horvátok, részben a lengyelek légi erejük „orosz-szovjettelenítését” most végzik.
A forgószárnyasok (helikopterek) tekintetében pillanatnyilag még az orosz-szovjet Mi-8/17/24-asok nálunk is szerepet játszanak, noha mind a 20 darab könnyű, H145M többcélú Airbus gyártmányú helikopterünk már Magyarországon van. A nehezebb, a közepes többcélú forgószárnyasok kategóriájába tartozó H225M-et – amelyből 16-ot rendeltünk – a donauwörthi gyár 2023-2025 között szállítja.
Gyulán épül az a gyár, amely az Airbus helikopterek fontos alkatrészeit készíti – és nemcsak a magyar rendelésre készült gépeken.
A többi között a hajtómotorok és a rotorok (forgószárnyak) közti erőátviteli rendszereket, reduktorokat, a transzmisszós lánc más elemeit – tehát a legmodernebb technológiát tanuljuk, vesszük át a németektől az alkatrész-gyártáshoz.
2/b
Katonai szállítógépek
Leállítottuk a szovjet-orosz An-26-osokat, az Ancsákat, helyettük már szolgálatba is álltak az A319-es, a németektől használtan vásárolt többcélú szállítógépek és két Dassault Falcon 7X üzleti jet (business jet).
Mind a négy gépet használják kormánygép minőségben is, ami bevett szokás a világ számos országában, régiónkban például a cseheknél.
A nehezebb teher, például egy, az RCWS lövegtorony leszerelésével akár a Gidrán 4x4-es plusz egy szakasz katona szállítására is alkalmas, két darab Embraer gyártmányú KC390-es szállítógépet vásárolt Magyarország, amelynek hátul lenyíló rámpáján le-, felhajthatnak könnyebb katonai járművek, a gép 24 tonnát képes szállítani.
Jövőre és 2024-re várható átvételük.
Jegyezzük meg, a térségben ilyen modern és ilyen nagy teherbíró képességű (hátsó rámpás) gépei csak a magyar légierőnek vannak-lesznek.
Megkönnyítik a missziós részvételt, amelyhez a könnyebb, de páncél-védett járművek szállítására is alkalmasak. Még két előnyük: a hazai Gripenek légi utántöltésére is alkalmasak és a Boeing, mint háttér, ott áll az Embraer mögött.
A magyar hadsereg (MH) fegyverzete és a katonai helyzet szempontjából fontos néhány ipari-gazdasági mutató összehasonlítása szomszédainkkal a 2022. januári állapot szerint.*
Ismérv |
Magyarország |
Románia |
Szerbia |
Horvátország |
Ausztria |
Szlovákia |
Ukrajna |
A Global-firepower 2022-es rangsor-helye |
56 |
38 |
61 |
62 |
58 |
60 |
22 |
2021-es katonai kiadások milliárd dollárban |
3,264 |
5,148 |
1,063 |
2,100 |
3,432 |
2.092 |
11.870 |
Aktív állomány |
23.000 |
67.000 |
25.000 |
15.000 |
23.000 |
13.000 |
200.000 |
Tartalék állomány |
20.000 |
50.000 |
50.000 |
20.000 |
160.000 |
0 |
250.000 |
Harckocsi (MBT)** |
176 |
451 |
323 |
72 |
56 |
20 |
2.596 |
AFV*** |
510 |
1.392 |
1.133 |
650 |
542 |
454 |
12.303 |
Katonai repülőgépek száma |
55 |
147 |
117 |
78 |
102 |
50 |
318 |
Ebből: vadász-gépek |
14 |
30 |
10 |
12 |
15 |
10 |
69 |
Heli- kopterek |
33 |
62 |
51 |
40 |
63 |
24 |
112 |
Napi olaj fogyasztás (hordó) |
167.000 |
198.000 |
74.000 |
73,000 |
268.000 |
85.880 |
233.000 |
Tényleges kőolaj-tartalék (hordó) |
24 millió |
600 millió |
57,5 millió |
71 millió |
41,2 millió |
9 millió |
395 millió |
Közutak hossza |
203.601 km |
84.185 km |
44.248 km |
26.958 km |
137.039 km |
56.926 km |
169.694 km |
Források: globalfirepower.com, CIA World Factbook, wikipedia
*A jelenlegi helyzet. Pontos adatok híján egyes esetekben mértékadó források becsléseire hagyatkoztunk
** Jelenleg átmeneti helyzetben vagyunk
***AFV – páncélozott harcjármű (gyűjtőfogalom, beletartozik az elsősorban csapatszállító, de felfegyverzett páncélos jármű is)
A fenti táblázat sajnos csak mennyiségi, és nem minőségi ismérvek bekalkulálásával készült. Ha bekapcsolnánk a minőségi szempontokat, mondjuk az adott felszerelés korszerűségét, harcértékét, a magyar hadsereg regionális súlya tovább növekedne.
A néhány éveb belül felálló helikopter-flottánk például a térségben messze a legkorszerűbb és arányaiban a leginkább ütőképes lesz.
A fenti táblából kiderül, hogy Magyarország valamennyi szomszédjánál hosszabb közút-rendszerrel rendelkezik. Ennek hatalmas jelentősége van egy esetleges konfliktusban a döntő fontosságú utánpótlási vonalak biztosítása szempontjából.
Hasonló a helyzet a páncélos erők szempontjából is. E tekintetben két-három éven belül Magyarország minőségi szempontból vezető helyen lesz valamennyi szomszédországot beleértve – és komoly javítási-szervizelési (MRO), hadiipari hátteret is kiépít.