Ezekkel a trükkös kérdésekkel teszteli saját vezetőit a Google
SikerA következő állítások rangsorolásával és két kifejtős kérdéssel könnyen kideríthető, valaki jó vezető-e – legalábbis a Google szerint.
Nem egyszerű a vezetők élete a Google-nál: a magas elvárások mellett folyamatosan monitorozzák a tevékenységüket úgy, hogy a beosztottaknak sokrétű értékelést kell készíteniük a főnökük munkájáról. Bizonyos értelemben ez el is várható egy olyan cégtől, amely a szinte végtelen számú adat analitikáját használja fel a saját rendszere működtetésére.
A Google a következő kérdéseket (inkább állításokat) teszi fel a beosztottaknak a vezetői alkalmassággal kapcsolatban.
Az alkalmazott feladata, hogy pontozza az állításokat egy egytől (teljesen egyetértek) ötig (egyáltalán nem értek egyet) terjedő skálán.
- A főnököm lényeges visszajelzést ad azzal kapcsolatban, hogyan növelhetném a teljesítményemet.
- A főnököm nem szól bele olyan dolgokba, amelyek alsóbb szinteken is kezelhetők.
- A főnököm emberszámba vesz.
- A főnököm kimutatja, hogy értékeli az álláspontomat, még akkor is, ha nem ért velem egyet.
- A főnököm arra ösztönzi a csapatot, hogy az elsődleges feladatainkra koncentráljunk.
- A főnököm rendszeresen megosztja a felsőbb vezetéstől származó információkat.
- A főnököm komoly beszélgetést folytatott velem az elmúlt félévben elért fejlődésemről.
- A főnököm világos célokat fogalmaz meg a csapat számára.
- A főnököm eléggé képzett ahhoz szakmailag, hogy sikeresen tudjon vezetői szerepet betölteni.
- Jó szívvel ajánlom a főnökömet a többi Google-dolgozónak.
- Általában elégedett vagyok a főnököm vezetői teljesítményével.
És még két kitöltős kérdés a végére:
- Mit csináljon úgy a főnök, mint eddig?
- Min kellene változtatnia a főnöknek?
Egy dolgot rögtön kiszúrhatunk: a 13 kérdésből csak egy, a 9. foglalkozik a vezető szakmai alkalmasságával (hard skills). Az összes többi a „puha faktorokra” fókuszál (soft skills) például: kommunikáció, visszajelzés, csapatmunka vagy tisztelet.
A teszttel tehát nem azt próbálják kideríteni, hogy a vezető konkrétan mit tud, hanem hogy milyen hatékonysággal végzi a munkáját.
Mindezekből pedig levonhatjuk azt a következtetést, hogy a jó vezető legfontosabb ismerérve, hogy sikeressé teszi a csapatát. A sikert pedig a csapat mint egész éri el, az eredmények nem a résztvevők egyéni teljesítményéből származnak.
A jó vezető meghatározza a normákat és a fő irányvonalakat, de aztán hagyja, hogy a dolgozók függetlenek és önállóak legyenek, és maguk találják meg azt a módszert, amellyel a legtöbbet kihozhatják magukból a megadott irányvonalakon belül.
Egy jó vezető beosztottjai nem úgy gondolkodnak, hogy „muszáj megcsinálnom”, hanem hogy „meg akarom csinálni”. Így válik igazán jelentőségteljessé egy munka: kifejezi egy adott személy egyedi képességeit, tehetségét és tapasztalatait.
(via Inc.com)