Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Kína már az európai kikötőket vásárolja fel

Hírek2019. márc. 7.Szabó Anna

Már 12 európai kikötőben szereztek tulajdon(rész)t kínai állami óriásvállalatok. Athén mellett Marseilles, Rotterdam, Dunkirk és Valencia kikötője is a listán szerepel.

Kulcsfontosságú európai kikötőkbe vásárolták be magukat az elmúlt években a világ leghatalmasabb szállítmányozási vállalatai közé sorolt kínai óriáscégek.

A kifejezetten külföldi kikötők felvásárlásra 2016-ban létrehozott kínai COSCO Shipping az Európán kívüli szállítmányozási vállalatok közül ma már a legnagyobb (a globális listát még mindig a dán Maersk vezeti), és eddig többek között Pireusz, Bruges, Isztambul, Valencia és Bilbao kikötőiben szerzett teljes vagy résztulajdont.

A COSCO tulajdonában már közel 300 kikötő áll 85 országban, és a masszív terjeszkedést az Egy Övezet Egy Út, vagyis az új Selyemút kiépítésének céljával folytatja. 

Az első igazán nagy falat is a COSCO-hoz fűződik: 2008-ban az athéni Pireusz kikötőjébe vásárolták be magukat, majd folyamatosan növelték részesedésüket. Dolgukat megkönnyítette, hogy a Nemzetközi Valutalap, az Európai Bizottság és az Európai Központi Bank úgynevezett „trojkája” elő is írta a görög kormány részére a privatizáció kiszélesítését.

A 2010-es euroövezeti adósságválság során bajba jutott dél-európai országok közül is egyre többen döntöttek a kínai tőkebefektetések elfogadása mellett, és

mire az Európai Bizottság 2017 végén észbe kapott, és szabályozni szerette volna az EU-n kívüli (elsősorban kínai) befektetéseket, addigra a kínai állami vállalatok már házon belül voltak.

Az Uniónak egyébként a mai napig nincs elfogadott közös koncepciója a kínai beruházások kezelésére, a feladat minden bizonnyal már EP-választások után megalakuló új Bizottságra marad.

Az athéni Pireusz kikötője

A COSCO sikeres terjeszkedése mellett a China Merchants Port Holdings (CM Port) is számos európai kikötőben szerzet tulajdonrészt:

Antwerpen, Marseilles, Marsaxklokk (Málta), Dunkirk, Nantes, és Le Havre szerepel az európai listájukon, de számos észak-afrikai kikötő (például Casablanca) is az érdekeltségükbe került.

Az egyik legértékesebb tétel a Genova mellett fekvő Vado Ligure kikötője, ahová a kínai QPI tette be a lábát, igaz, egyelőre még csak 10 százalékos részesedéssel. Olaszország egyébként régóta az Új Selyemút egyik célpontja, és a várakozások szerint

még márciusban Rómában alá is írja az Egy Övezet Egy Út (OBOR) kezdeményezést támogató együttműködési nyilatkozatot Giuseppe Conte olasz kormányfő és Hszi Csin-ping kínai elnök.

Ezzel Kína az első G7 tagállamot szerzi meg a világ legnagyobb infrastrukturális beruházásának számító Új Selyemút támogatójának, ami mérföldkő az összesen ezer milliárd dollár értékű fejlesztések et tartalmazó kezdeményezés szempontjából.

A kínaiak egyébként már évek óta szeretnének tulajdonosként bejutni Velence és Trieszt kikötőjébe is, eddig azonban csak annyit értek el – igaz, ez sem kevés, - hogy

egy kínai építőipari vállalat és egy olasz cég konzorciuma tervezi a Velence mellett épülő úgynevezett offshore kikötőt, a jelenlegi Malamocco kikötő fejlesztéseként.

Az OBOR támogatása Róma szerint azért fontos, hogy a Made in Italy termékek minél gördülékenyebben eljuthassanak a világ legnagyobb lélekszámú piacára, és segítsék az évek óta egy helyben toporgó olasz exportot. A projekt ellenzői szerint azonban a megállapodás főleg Pekingnek kedvez majd, és a Made in China termékek kerülnek majd előnyösebb helyzetbe az európai piacokon.

Zeebrugge-i kikötő

Elemzők azt is hangsúlyozzák, hogy a kínai szállítmányozási állami vállalatok terjeszkedése belső hitelezésen alapul, vagyis kínai állami bankok adnak pénzt a külföldi projektekre, tovább növelve az ország belső adósságállományát.

Peking egyébként a Csendes-óceán térségében terjeszkedett először, már ami a kikötők felvásárlását illeti:

a legértékesebb befolyást a pakisztáni Gwadar kikötőjében és Srí Lankán és a világ legforgalmasabb tengeri szorosának számító Malaka-szoros Melaka Gateway kikötőjében szerezték.

Csak az utóbbi projektbe közel 8 milliárd dollárt öltek, hivatalosan azzal a céllal, hogy a nemzetközi kereskedelmük gördülékenységét biztosítsák, de a vásárlások geostratégiai célja egyértelmű. Ugyanez jól látható a Földközi-tenger partján fekvő kulcsfontossűgú kikötőkben szerzett kínai terjeszkedésnél is.